TRANS MONGOLIE-EXPRESS

TOURS - RUSLAND



INLEIDING


De reis van Rusland naar China of Mongolië met de trein is een van werelds meest  epische treinreizen die je kunt maken. Omdat er nog immer onduidelijkheid bestaat m.b.t. de verschillende benamingen; ten eerste is daar de “Trans Siberië” expres die loopt van Moskou naar Vladivostok in het uiterste oostelijke puntje van Rusland.

 

De Trans-Mantsjoerije expres is de trein die ook vertrekt uit Moskou maar via Chinees Mantsjoerije (Harbin) rijdt.

 

Ook deze trein stopt uiteindelijk in Beijing. Dan heb je ook nog de Zijderoute expres; deze rijdt via Almaty in Kazachstan naar Urumqi en Beijing in China.

 

Tenslotte is er de Trans-Mongolië expres; deze trein vertrekt ook in Moskou maar buigt af naar Mongolië en eindigt tenslotte in Beijing, in China. Allen gaan ook vice versa. Al zijn er talloze overeenkomsten in dit hoofdstuk wordt alleen de laatste “expres” (Trans-Mongolië) behandelt.


geschiedenis


Eind 19e eeuw werden de eerste plannen gesmeed om een treintraject te bouwen over de gehele lengte van Rusland. In 1898 werd begonnen met de grote Trans-Siberië-expres en zestien jaar later, op 13 Mei 1914 kon de trein voor het eerst het hele traject tussen Moskou en Vladivostok afleggen.

 

De trans-Mongoolse spoorlijn, een aftakking van de Trans-Siberische spoorlijn, is de belangrijkste spoorlijn van Mongolië en de bouw begon in 1940. Eerst werd de spoorlijn van Oelan-Oede (Rusland) naar Naoesjki opgeleverd (grens Rusland en Mongolië) en in 1950 werd het spoor vanaf de grens naar Ulaanbaatar in gebruik genomen.

 

Vijf jaar later, in 1955, volgde het deel naar de Chinese grens. Terwijl de TS lijn van Moskou naar OO zo’n 5500 km bedraagt, is de lijn van OO naar Beijing in China ruim 1800 km lang.


een paar feiten


  • Na vijf dagen kom je aan in de hoofdstad Ulan Bator in Mongolië;
  • Er staat in elke wagon een hete ketel water waar je thee, noedels of koffie kunt zetten;
  • Je kunt de trein verlaten als deze ergens stilstaat maar het is je eigen verantwoordelijkheid; de trein geeft aan als deze weer gaat rijden en het is de bedoeling dat je dan terwijl de trein zachtjes weg rijdt zelf op de treeplank springt;
  • Elke trein heeft een eigen restauratie-wagon waar je eten en drinken kunt kopen;
  • Je hebt in je coupe voldoende ruimte om je spullen op te bergen;
  • Elke wagon heeft een eigen wc (en klein douche) en een wasbak aan het einde van de gang.

>> Lees ook over de krankzinnige treintrip in Myanmar over het Gokteila viaduct


reis en route


Je kunt je ticket los kopen in Moskou (of Beijing) maar misschien is het verstandiger (en goedkoper) deze bij een reisorganisatie in Nederland aan te schaffen. Bedenk dat je naast de treinticket ook drie verschillende visa nodig hebt – Russisch, Mongools en Chinees.

 

Populaire uitstaphaltes zijn het Meer van Baikal en Ulan Bator in Mongolië – let wel; voorheen was je ticket een open-ticket maar die tijd is voorbij. Je ticket vervalt als je uitstapt en je dient een nieuwe te reserveren om je weg te vervolgen. Mensen komen je tegemoet als je de trein uitkomt om te vragen of je geïnteresseerd bent in een overnachting en/of dagtrip(s).

 

De trein stopt overigens talloze malen en veelal staan dan lokale mensen op het perron om je hun spullen te verkopen.  

 

ROUTE: # 6 donderdag / vrijdag (er gaan verschillende treinen): 

  1. Moskou (vertrek)                  : 21:03
  2. Omsk                                   : 12:50
  3. Novosibirk                            : 21:15
  4. Krasnoyarsk                         : 09:37
  5. Irkutsk (Meer van Baikal)    : 03:43
  6. Oelan Oede                         : 11:35 (Trans Mongolië buigt af)
  7. Ulan Bator (MONGOLIE)    : 08:15
  8. Beijing (CHINA)

Er zijn in verschillende treinen verschillende klassen; vaak is de 1e klas een 2 persoons coupe terwijl de 2e klas een 4 persoons coupe is. Prijzen liggen ongeveer op 530 euro voor een 2e klas bed en zo’n 750 euro voor een 1e klas.



advies en tips


  • De Chinese trein schijnt schoner te zijn dan de Russische;
  • Er wordt veel gesmokkeld in de treinen dus neem nooit iets aan van een vreemde die je iets aanbiedt;
  • Er zijn vaak twee (Chinese) stewards aan boord die je kunnen helpen en je spullen in de gaten houden;

Nog meer advies: 

  • Neem altijd wat geld mee in verschillende valuta; Russische roebels, Chinese Yuan maar ook Euro’s en Dollars;
  • Buitenlanders (geen Russen, Mongolen of Chinezen) – toeristen – zitten vaak bij elkaar in een wagon.
  • Check: www.transsib.ru/Eng

 

MEENEEM TIPS: 

  • Joggingbroek o.i.d.;
  • Leesvoer (je ziet vaak uren hetzelfde panorama);
  • Slippers;
  • Vest o.i.d.;
  • Toiletpapier;
  • Paspoort, visa, geld etc.


zie ook:




meer links:


Annapurna trekking

NEPAL

Heel wat anders dan zitten in de trein is het hiken van hoge Himalaya bergen in Nepal. 

Galapagos

ECUADOR

Vijf dagen op een boot langs talloze Galapagos eilandjes met vele activiteiten en uitjes.