M’n tas gaat achterin en we vertrekken in een verlengde minibus exact op de vertrektijd van 7:20. De chauffeur scheurt als een gek door Volgograd heen waar de weg niet zo goed is overal als in het centrum. Veel gaten en scheuren en de man slingert door het verkeer van baan en baan, elke gat en scheur mijdend in het wegdek.
Eindelijk rijden we de stad uit en zie ik (als het goed is) de eerste sluis van het Wolga-Don kanaal – een triomfboog als eentje van een grote overwinning in een veldslag. We rijden nog een stuk langs de Wolga en dan beginnen de uitgestrekte steppen. Een aantal huizen maar voor de rest een licht golvend terrein met verkleurd geel gras.
We stoppen bij een niets zeggend dorp met een aantal betonnen, stenen en houten huizen, aluminium hekken en mensen die onder een boom op een bankje zitten. Er ligt hier al veel zand en de wind waait door de lege en brede straten.
De chauffeur zegt niets, gaat er zelf uit en ik zie hem even later met een sigaret en een kop koffie. Ik strek m’n benen en kijk naar de mensen die er steeds meer Aziatisch uitzien maar ook Russische trekken hebben. Interessant. We zien wat meren maar vooral niets aan beide kanten en ik dender met m’n hoofd tegen het raam – zeker toch even in slaap gevallen wat niet zo vreemd is – het is benauwd in de bus en het zonnetje schijnt nu naar binnen en het lijkt met het uur heter te worden terwijl we naar het zuiden rijden.
Het is een eenzame 2 baans weg door niemandsland en dan opeens twee kamelen aan de kant van de weg. Ik zie het bord staan dat we de regio Kalmykia binnenrijden, de enige Boeddhistische regio in Europa!
Om 12:15 komen we in Elista aan, de hoofdstad van de regio, en ik probeer direct in het kleine busstation informatie in te winnen voor een eventuele busrit morgen richting Mineraly Vody of elders in de Kaukasus.
Ik krijg een tijd maar de vraag of ik misschien beter nu al kan kopen (reserveren) wordt niet beantwoord. Eerst door een haag van taxichauffeurs en daarna een heel stuk rechtuit langs een brede weg met appartementenblokken aan de zijkant.
De mensen hier zijn van origine allemaal Mongools en het valt op als je opeens een Europees Russisch gezicht ziet tussen deze Aziaten. Op de hoek met de hoofdstraat Lenina zie ik de grote nieuwe moderne Boeddhistische tempel en neem een kijkje door het hek. Maar dan is het echt tijd om op zoek te gaan naar m’n hotel – dagen heb ik gezocht naar een hostel in de stad maar geen kans.
Elista hotel is als het goed het goedkoopste overnachtingsplek in de stad en omdat ik niet verder wil reizen vandaag moet dat het worden. De straat wordt drukker en drukker en inderdaad vol met Mongolen. Even vragen en dan stap ik binnen op de onderste verdieping die vol staat met balies waar dingen worden verkocht en aangeboden maar ook talloze pinautomaten.
Het is druk en chaotisch bij de receptie en zoals zo vaak is er onenigheid m.b.t. de prijs van de kamer die vele malen hoger is dan in m’n reisgids en ook op internet. Na enige woordenwisselingen komen we tot een deal.
De Kalmyks:
De Kalmyks zijn nomaden, al is dat tegenwoordig meer in hun hart dan in realiteit. Oorspronkelijk uit West Mongolië kwamen zij in de laatste grote Euraziatische volksverhuizing aan de Wolga terecht wat toen de grens was van het steeds uitbreidende Russische Rijk.
In het begin mochten zij hun eigen cultuur en geloof behouden (Boeddhisme) zolang de Russische grens maar bewaakt werd maar in de 18e eeuw werd hun bestaan bedreigd door Duitse en Russische kolonisten. Sommige wilden terug, anderen bleven - het liep pas echt fout toen de Bolsjewieken in 1917 aan de macht kwamen en het vee doodde en de monniken doden.
Niet zo opmerkelijk kozen sommige Oirats voor de Duitse kant toen zij hier de dienst uit gingen maken in 1942. Ook al vochten duizenden ook aan Russische zijde op 28 December 1943 gebood Stalin om alle Kalmyks op te pakken, in vee karren te proppen en naar Siberië te deporteren. Kroetsjev zou dit ongedaan maken in 1957 en hun een return hebben toegezegd maar de helft kwam maar terug uit de goelags.
Ze hebben nu hun eigen republiek maar Poetin knaagt aan het zelfbestuur.
>> Lees meer over de persoon Josef Stalin, afkomstig uit Georgië
’s Morgensvroeg besluit ik de stad te verlaten en naar het busstation te gaan voor de half negen bus; ik hoef “schaakstad” waar de stad ook bekend om is eigenlijk niet te zien en de mantel van de Dalai Lama die hier tijdens een van z’n bezoeken heeft achtergelaten eigenlijk ook niet. Gewapend met een papiertje met Cyrillisch schrift kom ik bij het loket en leg dit na het wachten op de rij in het laatje.
De vrouw pakt het op en begint een verhaal erop te kalken wat ik natuurlijk niet kan lezen. Het blijkt dat deze bus nu opeens weer niet komt – alleen bussen in de avond die ik juist niet wil nemen. Boos en gek van dit land pak ik m’n spullen op en neem een busje terug naar het hostel. Geïrriteerd leg ik m’n papiertjes op de balie en bel de vrouw van de receptie weer. Die komt met een klokje aan en wil aangeven dat er om 9:00 een nieuwe receptioniste komt die goed Engels spreekt.
Gelukkig deze vrouw spreekt redelijk Engels en legt uit dat ik de bus net heb gemist – om negen uur kwam er een bus uit Astrakhan en die stopt ook bij het busstation. Maar je kon hier geen ticket bij het loket kopen – deze moest je kopen in de bus zelf – vandaar dat ze geen ticket kon verkopen aan je. Ze belt wederom het station maar niemand neemt de telefoon op zoals gewoonlijk.
Uren later is de situatie onveranderd – ik ga morgenvroeg een nieuwe poging wagen en neem het telefoonnummer van de baliemedewerkster van het hotel mee.
Vol goede moed ga ik even na zessen m’n bed uit, maak ontbijt en check wederom uit. De vrouw op de etage vraagt wederom of dit een “bye-bye” betekent en ik durf het bijna niet meer te zeggen. Op het station bij het loket dezelfde vrouw als gisteren op het busstation en ik schuif m’n papiertje dat ik gisteren van de receptie heb gekregen onder het glas door.
Wederom wil ze gaan schrijven maar ik stop haar – dit heeft geen enkele zin dat heen en weer geschrijf – ik maak duidelijk dat ze moet bellen en uiteindelijk na lang wachten pakt ze de telefoon op.
De hoorn wordt onder het raampje door gefrummeld en ik hoor weer slecht nieuws. Er gaan geen bussen overdag! Wederom sta ik daar weer helemaal klaar voor m’n reis en weer kan ik terug naar het hotel.
Bellen, bellen en nu opeens gaat er ook een busje om acht uur s avonds alleen deze komt midden in de nacht aan (in de Kaukasus).
Chaos troef voor een ticket
Even later denk ik daar nog ‘ns over na terwijl ik voor de zoveelste keer in de marshrutka zit naar het station toe. Een jongen in de rij helpt mij daar een beetje en ik begrijp dat er een bus komt om half elf maar dat ik geen ticket kan kopen. Dat kan ik pas doen als de bus er komt.
Terwijl ik m’n e-reader ter hand neem hoor ik de plaatsnamen voorbij schieten – natuurlijk valt het op dat opeens de stadsnaam “Grozny” voorbij komt – als wij dat horen in het westen denken we aan problemen en oorlog. Hoe laat komt de bus en waarom is hij er nog niet.
Over tienen rijden verschillende grote bussen het terrein op en de chaos begint. Het is inmiddels kwart voor elf als het vrouwtje wat een beetje een oog op mij houdt opeens verwilderd binnen komt en mij wenkt dat de bus er is. Moet ik eerst een kaartje kopen nu bij het loket – nee, ze wijst op de bus en ik maak haast bang dat deze straks vol zit en ik weer een dag hier moet wachten. Als eerste sta ik voor de nog gesloten bus deur – de chauffeur pakt m’n geld aan maar geeft geen kaartje.
Mensen zijn een peuk aan het roken of iets aan het kopen dus ik heb geen idee welke plek bezet is en welke niet. Ik gok op een tweezitter en heb geluk. Een man komt terug en geeft aan (volgens mij) dat de andere plek vrij is. Het is snikheet in de bus maar toch heb ik een vest en m’n sarong meegenomen op m’n hoede voor een airco aanval vannacht.
Het loopt tegen half twaalf als we eindelijk vertrekken en ik m’n schoenen uittrek en een beetje ruimte probeer te scheppen om te gaan liggen. De TV staat te loeien, ik heb nog steeds problemen met m’n MP3 speler en de stoelruimte is nihil. Het zou weleens een lange nacht kunnen gaan worden.
>> Lees hier de Russische GESCHIEDENIS
Elista – Pyatigorsk: er zouden vier bussen komen per dag maar nooit is helemaal duidelijk geworden of de ochtendbussen ook daadwerkelijk gaan. Er gaat een grote (nacht)bus die vertrekt uit Elista om 22:30. Aankomst rond 05:30 in Pyatigorsk (eindpunt). Prijs: 700 Roebel.
TIP: probeer als eerst de bus in te gaan want er zitten al (veel) mensen in de bus; kans is dus dat deze vol zit en je weer een dag moet wachten in Elista.
Met de marshrutkas nummer 2, 9 en 11 kun je vanaf het centrum naar het busstation reizen. Dit duurt ongeveer 15 a 20 minuten. Er is geen treinstation.
Adres : Ul. Lenina 241
Prijs : 1.000 Roebel (single)
Inhoud:
Het hotel schijnt uit twee delen te bestaan (duurder en nog iets duurder) en is het goedkoopste wat de stad je op dit moment kan bieden. Gelegen in het centrum van de stad met voor de deur winkels en openbaar vervoer ligt het op loopafstand van het busstation in een voor de rest “dode” stad bekend van de schaakstad en de Boeddhistische tempels.
Het is een groot Stalinisisch gebouw met een voor de verandering Engels sprekende receptioniste. Op elke verdieping zit een etage vrouwtje met de sleutel. Kamers zijn saai maar alles is aanwezig – eigen wc en douche, schoon en met wcpapier, handdoek en zeep. TV, waterkoker en een ijskast.
Er is WIFI aanwezig op elke verdieping. Ze probeerde mij voor 1500 Roebel te strikken maar op internet staan aanbiedingen voor 1000 Roebel
Bakhchisarai
OEKRAINE
Het paleis van de Khan is een Tartaars hoogstandje op het Krim schiereiland in Oekraïne.
Peking / Beijing
CHINA
Elista in Rusland heeft meer weg van een Chinese stad en inwoners dan Russisch.
EUROPA:
Albanië * België * Bosnië-Herzegovina * Bulgarije * Denemarken * Duitsland * Engeland * Estland * Finland * Frankrijk * Griekenland * Hongarije * (Noord) Ierland * Italië * Kosovo * Kroatië * Letland * Litouwen * Luxemburg * Macedonië * Malta * Montenegro * NEDERLAND * Oekraïne * Oostenrijk * Polen * Portugal * Roemenië * Rusland * Schotland * Servië * Slovenië * Slowakije * Spanje * Tsjechië * Turkije * Zweden
NOORD EN CENTRAAL-AMERIKA:
Chili * Costa Rica * Cuba * Guatemala * Mexico * Nicaragua * Panama * Verenigde Staten
ZUID-AMERIKA:
Argentinië * Bolivia * Brazilië * Colombia * Ecuador * Peru
AFRIKA:
Botswana * Burkina Faso * Egypte * Ethiopië * Ghana * Kenia * Mali * Marokko * Namibië * Oeganda * Senegal * Tanzania * Tunesië * Zuid-Afrika
MIDDEN-OOSTEN:
Iran * Israël * Jordanië * V.A.E.
AZIE:
Armenië * Cambodja * China * Filipijnen * Georgië * India * Indonesië * Japan * Kirgizië * Laos * Maleisië * Mongolië * Myanmar * Nepal * Oezbekistan * Singapore * Sri Lanka * Thailand * Vietnam
OCEANIE:
Voor meer reisfoto's kijk op www.instagram.com/cheapskatetravel.nl:
© Cheapskatetravel.nl; 2018 (all rights reserved)