Bisjkek is de hoofdstad van het Centraal-Aziatische land Kirgizië en is het economische, culturele, politieke en wetenschappelijke middelpunt van het land. De stad is gelegen in het centrale gedeelte van de Chuy-vallei, aan de voet van het Ala-Too-gebergte op een hoogte van 700 tot 850 meter.
Ten noorden daarvan ligt een groot steppegebied dat doorloopt tot ver in Kazachstan. Bisjkek is een jonge stad, waardoor er slechts weinig historische gebouwen staan. De stad is qua opzet gelijk aan veel andere Sovjetsteden, met brede wegen en pleinen, zeer veel grote parken en de typische modernistische Sovjetgebouwen en standbeelden. Verder bevinden zich in de stad veel musea, universiteiten, een Philharmonie-gebouw en een theater.
Het centrum op zich is niet heel verleidelijk en voor een gemiddelde toerist niet al te bijzonder – in de omgeving kun je de Middeleeuwse Burana toren bezoeken en iets leren van het ontstaan van Kirgizië. Daarnaast kun je heerlijk hiken in de prachtige omgeving van de Ala-Archa vallei ten zuiden van de hoofdstad.
Daarnaast is het gemakkelijk om hiervandaan naar elders te reizen in de regio of in het land zelf.
Bisjkek centrum:
In het centrum van Bishkek is niet bijster veel te zien qua toerisme; een prominent gebouw in het centrum van de hoofdstad is het Kirgizische Witte Huis, waar in de tijd van de Kirgizische SSR de partijtop vergaderde en dat nu dient als presidentieel paleis.
Het Ala-Too plein is het eigenlijke hart van de stad – het plein wat tot 2003 Lenin plein heette – waar o.a. het Historisch museum is gevestigd.
Ala Archa vallei:
Op enige afstand ten oosten van de stad ligt het 20.000 hectare grote Ala-Artsja-natuurpark met meer dan 800 plantsoorten en 170 zoogdiersoorten en vogels. Ook biedt het park een goed uitzicht op de besneeuwde toppen van de bergen en op de gelijknamige rivier.
Het Ala-Toogebergte ligt op grofweg 40 kilometer afstand van de stad. Hier kun je fantastisch een dag of wat gaan hiken naast watervallen en een heuse gletsjer.
Burana toren:
Zo’n 80 km van Bisjkek (ten oosten) staat de Burana toren – deze brede toren die wel wat weg heeft van een afgestompte minaret is nog over van een groteske citadel die Balasagun heette.
Gesticht door de Sodianen en later in de 11e eeuw als hoofdstad bestempeld door de Karakhaniden. Zo zijn hier in de vallei ook een gouden dodenmasker gevonden. Als je de toren beklimt krijg je een goed beeld waar de stad was gelegen door de oude stadsmuren en de prachtige omgeving.
Aan de achterkant kun je in een veld een vreemd soortige stenen hoofden zien, ook is er een klein museum.
De eerste tekenen van bewoning dateren waarschijnlijk uit de 5e tot de 4e eeuw v.Chr., wat is af te leiden uit rotstekeningen die in de buurt van de stad zijn gevonden. Van de 7e eeuw tot het begin van de 13e eeuw ontstond hier het eerste fort, met daaromheen een voor die tijd zeer grote stad met een oppervlakte van ongeveer 25–30 km².
Vanaf de 13e eeuw raakte de stad in verval als gevolg van de invasie van het Mogolrijk. De stad wist later opnieuw te groeien, maar bereikte niet weer dezelfde oppervlakte als daarvoor. In de 15e eeuw verdween de stad uiteindelijk toch. In de eeuwen daarna woonden vooral nomaden op deze plek.
Van oorsprong een rustplaats
De huidige stad ontstond uiteindelijk in 1825 uit een rustplaats voor handelskaravanen aan een van de wegen van de Zijderoute die door het Tiensjan-gebergte liep. In dat jaar stichtte de Oezbeekse kan van Tasjkent uit het Kanaat van Fergana (Kokand) op deze plek een lemen fort, genaamd Pishpek, vernoemd naar een fort dat hier van de 7e tot de 12e eeuw had gestaan.
Op 24 oktober 1862 werd dit fort veroverd en verwoest door Russische troepen, ondersteund door de lokale Kirgiezen, die van het feodale systeem van de kan af wilden. In het fort verbleven namelijk ook de belastinginners van de kan. De Russen bouwden in 1864 een nieuw fort en hernoemden dit naar Pisjpek.
Al snel begonnen veel Kozakken en Russen uit andere regio's zich in de nieuwe provincie bij het fort te vestigen. Zij werden vooral aangetrokken door de vruchtbare landbouwgronden (zwarte-aardebodem) die hun ter beschikking werden gesteld. In 1878 werd de stad gesticht, doordat het bestuur van het district waar de plaats toen deel van uitmaakte, Pishpek economisch en geografisch een betere bestuur plaats vond dan het oostelijker gelegen Tokmok, van waaruit het gebied tot dan toe werd bestuurd.
Communisme wordt ingevoerd
Het werd de eerste stad volgens Europees model in het latere Kirgizië. Na de Russische Revolutie van oktober 1917 werd de stad het centrum van de strijd om Noord-Kirgizië. Op 1 januari 1918 werd het communistisch bestuur er gevestigd. In 1924 werd de stad voorzien van een spoorlijn, waarmee ze verbonden werd met andere economische regio's van Rusland.
Op 28 december van dat jaar werd de stad de hoofdstad van de nieuwe autonome oblast Kirgizië. In 1926 werd de oblast omgevormd tot ASSR en werd de stad, net als zoveel steden in de Sovjet-Unie vernoemd naar een bolsjewiek. Bisjkek werd omgedoopt tot Froenze, ter ere van Michail Froenze die in 1885 in deze stad was geboren en een belangrijke rol speelde in de Russische Revolutie van 1905, 1917 en de Russische Burgeroorlog.
Flinke groei
De stad begon zich daarna snel te ontwikkelen tot een centrum voor industriële en culturele activiteiten. Vooral vanaf 1941, toen een groot deel van de industrie uit het bezette gedeelte van Europees Rusland werd overgeheveld naar andere steden, die buiten het bereik van de nazi's lagen. De grootste groei vond plaats in de jaren 60. Vooral machinebouw en metaalbewerkingsindustrie ontwikkelden zich in de stad.
Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie zakte de industrie, zoals in zoveel steden, door gebrek aan werk in elkaar. Slechts een paar industrieën draaien nog, zij het op veel beperktere schaal. In 1991 werd Froenze bij de Kirgizische onafhankelijkheid weer omgedoopt tot Bisjkek. Vandaag de dag is de stad een levendige en relatief moderne stad. Door de stad rijden veel tweedehandse Europese en Japanse auto's, een bekend fenomeen voor ex-Sovjetsteden.
De regering probeert de stad momenteel een betere verbinding te geven met de stad Osj, door de historische weg tussen de steden opnieuw aan te leggen.
>> Lees hier de gehele GESCHIEDENIS van Kirgizië.
Bishek is als hoofdstad zijnde ook het grootste verkeersknooppunt van Kirgizië. Naast dat er een internationale luchthaven is, is er ook een treinstation en een aantal busstations. De belangrijkste is waarschijnlijk het grote “lange-afstands” busstation dat ongeveer 2 kilometer ten noordwesten van het centrum ligt.
Deze kun je bereiken met o.a. bus 7 (van Kiev straat), 35 of 48. Maar ook met een minibusje of een trolleybus. Ook vertrekken hier “shared” taxi’s. Je kunt ook naar Osh bazaar voor “shared taxi’s naar Osh – trolleybus nr 4 rijdt hiernaartoe. Het Oostelijke busstation ligt zo’n 200 meter ten noordoosten van het centrum.
Bishkek – Osh: de beste/veilige manier om hiernaartoe te gaan is via “shared” taxi te vertrekken vanaf Osh bazaar. Wij hebben ongeveer 800 Som pp betaald en er naar mijn weten 8 tot 10 uur over gedaan.
Bishkek – Burana (toren): je moet eerst naar het Oostelijke busstation – hier moet je minibus 353 nemen naar het stadje Tokmak (40 Som – 35 minuten). Hiervandaan rijd er geen openbaar vervoer meer dus zal je een “gedeeltelijke” taxi moeten nemen.
Adres : Michurina 38
Prijs : 250 Som (slaapzaal)
Tel.nr. : 66 63 26
Email : kobuhe-hikita@hotmail.com
Inhoud:
Dit hostel is een zeer rustige woonwijk gelegen in een gewoon maar ruim rijtjeshuis niet ver ten zuiden van het centrum. Je kunt op loopafstand brood kopen (uit de muur) en in de drukke winkelstraat boodschappen doen. Achter in de tuin was de Japanse eigenaar (getrouwd met een Kyrgieze vrouw) bezig een superklein maar diep zwembad aan het graven.
Je kunt fietsen huren en/of zitten in het kleine maar oergezellige overdekte terrasje achter in de tuin en gebruik maken van het keukentje in de schuur. Binnen is alles schoon en georganiseerd; een perfecte douche en wc (in de gang) en ruime slaapzalen met 6 bedden (op twee verdiepingen). Je kunt hier prima een paar nachten slapen.
Volgograd
RUSLAND
Het voormalige Stalingrad is een zeer langgerekte stad langs de oevers van de machtige Wolga.
Jerevan / Yerevan
ARMENIE
De hoofdstad van Armenië heeft ook talloze Russische invloeden zoals het plein van de Republiek.
EUROPA:
Albanië * België * Bosnië-Herzegovina * Bulgarije * Denemarken * Duitsland * Engeland * Estland * Finland * Frankrijk * Griekenland * Hongarije * (Noord) Ierland * Italië * Kosovo * Kroatië * Letland * Litouwen * Luxemburg * Macedonië * Malta * Montenegro * NEDERLAND * Oekraïne * Oostenrijk * Polen * Portugal * Roemenië * Rusland * Schotland * Servië * Slovenië * Slowakije * Spanje * Tsjechië * Turkije * Zweden
NOORD EN CENTRAAL-AMERIKA:
Chili * Costa Rica * Cuba * Guatemala * Mexico * Nicaragua * Panama * Verenigde Staten
ZUID-AMERIKA:
Argentinië * Bolivia * Brazilië * Colombia * Ecuador * Peru
AFRIKA:
Botswana * Burkina Faso * Egypte * Ethiopië * Ghana * Kenia * Mali * Marokko * Namibië * Oeganda * Senegal * Tanzania * Tunesië * Zuid-Afrika
MIDDEN-OOSTEN:
Iran * Israël * Jordanië * V.A.E.
AZIE:
Armenië * Cambodja * China * Filipijnen * Georgië * India * Indonesië * Japan * Kirgizië * Laos * Maleisië * Mongolië * Myanmar * Nepal * Oezbekistan * Singapore * Sri Lanka * Thailand * Vietnam
OCEANIE:
Voor meer reisfoto's kijk op www.instagram.com/cheapskatetravel.nl:
© Cheapskatetravel.nl; 2018 (all rights reserved)