Bukittingi e.o.

Bezienswaardigheden - Indonesië




inleiding


Bukittinggi (letterlijk "hoge heuvel") is de grootste stad in de Minang-hooglanden en een van de belangrijkste toeristen hotspots van Sumatra. Het ligt op 900 meter en daarom heerlijk koel en heeft naast wat eigen bezienswaardigheden ook talloze toeristische attracties in de nabije omgeving.

 

De stad vindt zijn oorsprong in vijf dorpen die zich om een centrale marktplaats hadden gevestigd. In de Nederlandse periode heette de stad Fort de Kock, waar nu alleen nog wat ruïnes van over zijn. Deze was gebouwd door de Hollanders tijdens de Padri oorlogen in 1825.

 

Tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog was Bukittinggi korte tijd de hoofdstad van Indonesië. In 1949 werd de naam veranderd in Bukittinggi. Een ander opmerkelijk symbool van de stad is de grote klokkentoren – Jam Gadang. De stad herbergt een kleine universiteit en is een drukke marktstad met een centrum voor de Minangkabau cultuur.


highlights


Bukittinggi:

De belangrijkste bezienswaardigheid zijn de ruïnes van het oude fort (benteng) de Kock. Gebouwd door de Hollanders tijdens de “Padri” oorlogen begin 19e eeuw rest nu niet meer dan de gracht en wat roestige kanonnen.

 

Nabij is het museum wat een prachtig gebouw is in Minangkbau stijl met een klein amfitheater en een goede collectie van Minangkabau artefacten.

 

Na het bekijken van de grote klokkentoren die in het centrum van de stad prijkt maak een wandeling over de drukke en wat chaotische markt (Pasar Jawa) die verbonden is met een lange trap.  

 

Ten zuidwesten van het centrum ligt de Sianok vallei – een schilderachtig ravijn met hoge wanden die ook wel het Karbouwen-gat wordt genoemd. Je kunt bij het Taman Panorama genieten van het unieke uitzicht terwijl in de vallei de zogenaamde “Japanse” grotten zijn.

 

Deze zijn door slavenarbeid gebouwd door de Japanners tijdens WWII. Aan de weg naar de grotten en vallei Jalan Panorama is het oorlogsmuseum met o.a. informatie m.b.t. de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Nederlanders en de coup van 1965.


Bukittingi-vallei-WW2-Sumatra-Indonesië

Omgeving Bukittinggi: 

Er zijn verschillende bezienswaardigheden rond de stad Bukittinggi; een daarvan is het stadje Pandai Sikat wat op 13 km afstand ligt. Deze staat bekend om z’n verschillende vaardigheden zoals weven en houtbewerking.

 

Speciaal is het songket weven wat inhoudt dat er goud- en zilveren draden in traditionele vormen in zijden of katoenen stukken wordt ingeweven.

 

Ook niet ver van de stad (15 km ten noordoosten) ligt Ngalau Kamanga – een grot waaruit o.a. een guerrilla strijd werd gevoerd tegen de Nederlanders in de late 19e eeuw / begin 20ste eeuw. Batu Sangkar is een drukke, chaotische stad op 41 km ten zuidoosten van Bukittinggi en is het centrum van de Minangkabau cultuur.

 

In de stad zelf kun je een kijkje nemen bij het tegenwoordige politiestation wat een Nederlandse vesting was t.t.v. het Nederlandse bestuur alhier. In Silinduang Bulan, een klein dorpje op 5 km van Batu Sangkar staat het voormalige Koninklijk paleis van het Minangkabau rijk van Payaruyung.

 

In de omliggende dorpjes zijn talloze voorbeelden van traditionele architectuur. Tenslotte ligt iets ten oosten van Bukittinggi de machtige Merapi vulkaan, een van Sumatra’s meest actieve vulkanen. Deze  kun je beklimmen en trekkings maken.



geschiedenis - bukittingi


Pakanbaroe spoorlijn: 

Al in 1870 had het gouvernement van Nederlands-Indië plannen gemaakt om een spoorwegnet van Muaro naar Pakanbaroe nabij Bukittingi aan te leggen. Reden was om het binnenland te ontsluiten en de aldaar bijna onbereikbare kolenmijnen te bereiken.

 

Verkenningen voor de aanleg van een spoorweg gaven een ongunstig beeld omdat er veel tunnels geboord zouden moeten worden en tenminste drie grote spoorbruggen gebouwd. De plannen gingen de la in. 

 

Na de verovering van Japan in 1942 kwamen de plannen terecht bij de Japanse legerleiding die terecht rekening hield met een invasie van de geallieerden op Sumatra. In het kader van de verdediging van Sumatra vonden de Japanners een goed wegen- en spoorwegennet belangrijk. Op deze manier konden naast troepen en materiaal ook kolen van West- naar Oost Sumatra worden vervoerd.

 

De spoorlijn zou moeten worden aangelegd door krijgsgevangenen en romoesja's, geronselde arbeiders, voornamelijk van het eiland Java. In september 1943 werd begonnen met de bouw die korter was dan de beroemde Birmaspoorlijn.

 

Hellenschip

Deze zou dwars door het oerwoud, moerassen en over bergen gaan. boren van tunnels zou te veel tijd in beslag nemen, daarom werd ervoor gekozen om grote omwegen te maken. Door slechte voeding, uitputting, honger, ernstige mishandeling, dysenterie en tropische ziekten stierven veel arbeiders. Diegene die omkwamen tijdens de tocht met het bekende hellenschip, Junyo Maru zouden ook gaan deelnamen aan deze dwangarbeid.

 

Op 15 augustus 1945 de dag dat Japan capituleerde was de spoorweg nog niet helemaal klaar. De Japanners verzwegen aan de dwangarbeiders dat Japan gecapituleerd had zodat de dwangarbeiders door bleven werken aan de spoorweg. De enige trein die er overheen heeft gereden, voerde de bevrijde krijgsgevangenen af. De spoorweg raakte daarna snel in verval en werd nooit meer gebruikt.

 

Eén van de redenen daarvoor was dat hij slecht gepland was, een andere dat hij her en der was gesaboteerd. In totaal werkten er aan de spoorweg bijna 50.000 arbeiders; de bouw kostte 26.000 van hen het leven.


>> Lees ook over de Birma Spoorlijn (dodenspoorlijn)



bukittingi - tips & advies (2004)


Op 2 km ten zuiden van het centrum van Bukkittingi ligt de chaotische busterminal Aur Kuning. Bemo’s rijden af en aan van het centrum (JL Ahmad Yani) naar de terminal en vice versa. Er is ook een bemo terminal aan de oostzijde van het centrum – de Opelet terminal.

 

Bukkittingi – Padang - Jakarta: verschillende bussen vertrekken vanaf de terminal naar Padang. Kosten zijn circa 4.000 R en je bent ongeveer 2 a 2,5 uur.

 

Padang’s vliegveld (“Tabing”) ligt 9 km van het noorden van de stad – bemo nummer 14 rijdt van de terminal (centrum) naar het vliegveld. Om 18:20 vliegt een “Bali Air” vliegtuig voor circa 270.000 R naar Jakarta.


Probeer zeker de Padang keuken waarbij talloze bakjes eten op tafel wordt gezet – je betaalt alleen datgene waar je

ook echt van gegeten hebt. Een prima manier om dingen uit te proberen.


Bukittinggi heeft talloze goedkope maar zeer charmloze en basishostels. De meeste bevinden zich in en rond Jalan Ahmad. Hostel D’Enem bevindt zich op Jalan Benteng en kost 20.000 R voor een single kamer.


TOUR omgeving Bukittinggi

Bijna elk hotel, koffiewinkeltje en reisbureau kan een dagtrip regelen in de omgeving van Bukittinggi. De meeste tours gaan o.a. naar een buffelgevecht, Harau vallei, Danau Singkarak, Danau Maninjau, een bezoek aan een traditioneel Minangkabau dorp en je kunt ook een trekking maken naar de nabij gelegen bergen en vulkanen.

 

TIJD : 09:00 – 18:30

PRIJS : 45.000 R

PERSONEN : 4 personen (exclusief gids/chauffeur)

INCLUSIEF : transport, gids

EXCLUSIEF : entreegelden, fooi (gids) en lunch

 

INHOUD:

  • Naar Tabek patah om een naai- en steenfabriek te bekijken. Ook krijg je een kaneel-, koffie- en kruidnagel plantage te zien;
  • Naar het stadje Sungai Tarah om de verwerking te zien van koffie(bonen);
  • Vervolgens naar het tradtionele Minangkabau paleis in Batu Sangkar
  • In “Balim Bing” bezoek je een houten “longhouse” waar normaliter 5 tot 7 vooral jonge gezinnen in wonen;
  • Een kijkje bij een rivier en een meer;
  • Je gaat kijken bij een buffelgevecht;
  • Tenslotte is daar een bezoek aan Pandai sikat waar je een plek bezoekt waar traditioneel wordt geweven en hout wordt bewerkt.


zie ook:




meer links:


Kanha NP

INDIA

In het centrale deel van India ligt het prachtige Kanha Nationaal park waar je o.a. tijgers kunt spotten. 

Antelope NP

VERENIGDE STATEN

Op Antelope Island State Park (niet ver van Salt Lake City) kun je bizons in hun natuurlijke habitat zien.