Komárom is ook een belangrijke Donauhaven aan beide zijden van de grens. Deze stad staat in verbinding met het aan de noordoever gelegen, Slowaakse stad, Komarno door een spoorbrug. De Komárombrug over de Donau is de grensbrug. Midden op de brug is de grens. Op de Slowaakse zijde bevond zich tot december 2007 de grenspost.
Daar werd iedereen gecontroleerd die vanuit Slowakije en Hongarije kwam. Komárom/Komárno ligt op de verbindingsroute tussen de hoofdsteden Praag, Bratislava en Boedapest. Het is dus niet verwonderlijk dat sinds jaar en dag deze plek een zeer strategische plaats innam.
Een fortificatie bij Komárom bestond al in de Romeinse periode. Dat maakt het een van de oudste nederzettingen in het Karpatenbekken. Eind 15e eeuw was het kasteel een luxueus paleis waar de Keizerlijke familie in schuilde vanwege de Turkse dreiging. Tijdens de Napoleontische oorlogen vluchtte Keizer Franz I met zijn hof naar het fort omdat Napoleon Wenen bezette. De keizer besloot Fort Monostor in Komárom uit te breiden tot het sterkste militaire vestingstelsel in het Habsburgse rijk.
Het Fort Monostor in Komárom, inmiddels kandidaat voor de UNESCO Werelderfgoedlijst, is op dit moment de grootste vesting in vroegmoderne tijd in Midden-Europa.
Komárom ligt waar de Donau en de Waag in elkaar vloeien. Het is een van de oudste nederzettingen in het Karpatenbekken vanwege z'n strategische ligging. In de Romeinse tijd heette het gebied Pannonie en stichtte Brigetio, het huidige Komarom.
In hun stellingen die om de 15 à 20 kilometer langs de rivier waren aangelegd, verdedigden de legioenen hier 2000 jaar geleden de buitengrens -de limes- van het toenmalige wereldrijk.
De meeste steden in Midden-Transdanubië bevinden zich nog altijd op de plek waar de Romeinen eens de eerste steen legden waaronder het huidige Komarom.
In 1920 werd de Hongaarse stad en de Slowaakse stad verdeeld in twee steden door het vredesverdrag van Versailles-Trianon en werd het een zelfstandige stad. Er werden diverse publieke gebouwen opgericht zoals een stadhuis en een politiekantoor. Ook verrezen er nieuwe kerken. Tijdens de periode 1938-1944 werd de stad weer verenigd met Noord-Komárom.
Vanaf 1945 werd Komárom weer een zelfstandige stad in de republiek Hongarije. In de jaren 60 verrezen er veel nieuwe woningen. Tegenwoordig is Komarom een rustig grensstadje vooral bekend vanwege z'n grote fort. Je kunt een boottocht maken op de Donau, de 100 jaar oude manage bezoeken of een kijkje nemen in het Donaumuseum.
De oude Romeinse fortificatie zou in de 15e eeuw veranderen van een kasteel in een paleis wat aan alle behoeften zou voldoen. Het eerste echte fort werd gebouwd om verdediging te bieden tegen het Ottomaanse rijk en tussen 1663-1673 versterkt door het toevoegen van het nieuwe fort.
In 1529 zou de Keizerlijke familie vanuit hier vluchtten gezien de Turkse belegering o.lv. Suleiman II.
Tijdens de Napoleotaanse oorlogen, toen Wenen bezet wwas door Franse troepen, vluchtte toenmalig Keizer Frans I met z'n hof naar het fort. De keizer besloot Fort Monostor in Komárom uit te breiden tot het sterkste militaire vestingstelsel in het Habsburgse rijk.
Er zouden tussen de jaren 1850 en 1871 vijf forten gebouwd worden als verdedigingslinie en uitgroeien als het Gibraltar aan de Donau. Er konden in totaal zo'n 200.000 soldaten gelegerd worden. De Sandberg, wat de officiële naam van Fort Monostor is werd de hoeksteen van de verdediging. Er zouden 2000 metselaars, in totaal 10.000 mensen werken aan het gigantische complex wat 3 km aan onderaardse gangen zou krijgen.
De drie flankerende bastions werden verbonden door een omliggende gracht, kazematten en aan beide zijden met elkaar verbonden galerijen.
Afmetingen:
De gigantische afmetingen herbergden 640 kamers die voor 8000 soldaten geschikt waren. Tijdens WW1 functioneerde het fort als meldplaats voor dienstplichtigen en als opleidingscentrum. Tijdens de Tweede Wereldoorlog huisvestte het wederom Hongaarse soldaten die vochtten voor Hitler aan de Don in het huidige Oekraine.
Het fort is tussen 1939 en 1942 ook gebruikt als kamp voor Poolse en Franse vluchtelingen. Daarnaast is het in 1944 tijdelijk in gebruik geweest als doorvoerkamp voor Joden en zigeuners.
Na WW2 boden de muren een schuilplaats van het fort voor tal van Hongaarse families die uit Tsjecho-Slowakije (vooral het Sudetenland) werden gedeporteerd. Duizenden wagens met munitie werden vanuit de streng bewaakte objecten aangevoerd. Tussen 1945 en 1991 bouwde het Sovjet Rode Leger Fort Monostor in Komárom om tot de grootste munitieopslag van Centraal-Europa. Het schijnt dat er soms niet minder dan 5000 Sovjetsoldaten hier gelegerd waren zonder dat de bevolking het wist.
Het is niet voor niets dat de NAVO het fort op de vijfde plaats had staan van meest gevaarlijke plekken. Door het onachtzame gebruik door het bezettende Sovjetleger werd het fort zwaar verwaarloosd. Nadat de Sovjets het fort in 1991 verlieten was het militaire leven van het fort ten einde.
Alles wat los en vast zat werd uit de gebouwen gesloopt en naar de Sovjet-Unie afgevoerd. Zo werden er enkele duizenden wagons met ammunitie afgevoerd.
Artikel Fort Monostor geplaatst in Oktober 2022 geplaatst:
Komarom heeft een redelijk groot treinstation met o.a. treinen naar Gyor. De stad Komarom ligt ten oosten van het station terwijl het fort westelijk ligt.
Posters op het raam van het station wijzen je de weg naar het fort wat op zo'n 2 km lopen ligt. Er rijden ook bussen en een halte ligt aan de weg tussen het station en de rivier de Donau in.
Adres : Duna part 1
Prijs : 1600 HUF
Website : http://erod.hu/
Inhoud:
Van de acht vroegere vestingen van de aloude verdedigingsgordel zijn er drie open voor publiek. Fort Monostor in Komárom is veruit de grootste en telt ook als het grootste Centraal-Europese militaire fort. Ironisch gezien heeft het nooit oorlogsactiviteiten gezien.
Het fort ligt direct aan de Donau ten westen van de stad Komarom op zo'n 2 km van de (grens) spoorbrug. Van deze komend kom je eerst in het Heroes Forest terecht gewijd aan de Hongaarse soldaten die hier gelegd waren tijdens WW2. Rond het fort kun je nog een oude mijnenveger en een T55 tank bewonderen. De Nieuwe Vesting kan worden betreden via de Leopoldpoort, die is vernoemd naar de Hongaarse heerser Leopold I.
Het bezoekerscentrum
Hier kom je het bezoekerscentrum tegen waar je ook een kop koffie kunt bestellen en naar de wc kunt gaan. Je krijgt een brochure mee met een route die je kunt lopen. Via het zeer grote binnenplaats zijn wij begonnen bij het officierenkwartier. Als je hiervandaan terugloopt kom je langs een aantal ruimtes waar de verschillende perioden worden uitgebeeld en uitgelegd door objecten, informatiepanels en poppen in uniform.
Je wandelt langs enige barakken en stallen tot je terug bent bij de expositieruimte. Aan de Donau zijde, in een van de bastions, kun je de latrines bekijken, de kazematten en genieten van het uitzicht over de grachten en de Donau-rivier. Terug op de binnenplaats moet je eigenlijk naar het midden lopen om inzicht te krijgen over de grootte van het complex. Je ziet de vier bastions en je kunt een aantal Sovjet-voertuigen bekijken. Nu kun je teruglopen naar het eerste bastion, diegene met de klokkentoren.
Je kunt ook souvenirs kopen in het bezoekerscentrum of wellicht een vesting tocht boeken.
Hoei / Huy
BELGIE
Daar waar Komarom aan de Donau ligt, ligt het fort van Huy aan de Maas; maar net zo indrukwekkend.
Sedan
FRANKRIJK
Het grootste kasteel van Europa is waarschijnlijk die van Sedan in het noorden van Frankrijk.
EUROPA:
Albanië * België * Bosnië-Herzegovina * Bulgarije * Denemarken * Duitsland * Engeland * Estland * Finland * Frankrijk * Griekenland * Hongarije * (Noord) Ierland * Italië * Kosovo * Kroatië * Letland * Litouwen * Luxemburg * Macedonië * Malta * Montenegro * NEDERLAND * Oekraïne * Oostenrijk * Polen * Portugal * Roemenië * Rusland * Schotland * Servië * Slovenië * Slowakije * Spanje * Tsjechië * Turkije * Zweden
NOORD EN CENTRAAL-AMERIKA:
Chili * Costa Rica * Cuba * Guatemala * Mexico * Nicaragua * Panama * Verenigde Staten
ZUID-AMERIKA:
Argentinië * Bolivia * Brazilië * Colombia * Ecuador * Peru
AFRIKA:
Botswana * Burkina Faso * Egypte * Ethiopië * Ghana * Kenia * Mali * Marokko * Namibië * Oeganda * Senegal * Tanzania * Tunesië * Zuid-Afrika
MIDDEN-OOSTEN:
Iran * Israël * Jordanië * V.A.E.
AZIE:
Armenië * Cambodja * China * Filipijnen * Georgië * India * Indonesië * Japan * Kirgizië * Laos * Maleisië * Mongolië * Myanmar * Nepal * Oezbekistan * Singapore * Sri Lanka * Thailand * Vietnam
OCEANIE:
Voor meer reisfoto's kijk op www.instagram.com/cheapskatetravel.nl:
© Cheapskatetravel.nl; 2018 (all rights reserved)