Manilla

Bezienswaardigheden - Filipijnen


Intramuros-paard-en-wagen-koets-muur-centrum-Manila-Filipijnen


inleiding


De hoofdstad Manilla ligt op het grootste eiland van de Filipijnen Luzon aan de Baai van Manilla bij de monding van de rivier de Pasig. De agglomeratie metro Manilla bestaat uit nog 16 andere steden en gemeenten en is veruit de grootste van de eilandengroep alsmede een van de grootste van de wereld. Manilla is het politieke, wetenschappelijke en culturele centrum van de Filipijnen.

 

De stad vormt daarnaast een knooppunt van infrastructuur en economie en beschikt over meerdere universiteiten, hogescholen, theaters, musea en bezienswaardigheden. Maar Manilla heeft ook een donkere zijde; chaotisch, (lucht)vervuiling, armoede, zwervers, verkeersopstoppingen, prostitutie, criminaliteit en een grote werkeloosheid.

 

Al wordt de stad niet als grote toeristische trekpleister omschreven toch is het de moeite waard om een aantal dingen te gaan bekijken. Boven aan je lijstje moet de Spaanse oude koloniale wijk Intramuros staan gevolgd door het sjeik zakenleven in Makati. Je kunt een prachtige avondwandeling maken over de Roxas boulevard om daarna in Chinatown een afzakkertje te halen.

 

Voor geschiedenis liefhebbers is het eiland Corregidor dat in de Baai van Manilla op bijna 50 km ligt een echte must. 


Manilla-koloniaal-gebouw-Filipijnen

highlights


Intramuros

Toen de Spanjaarden de stad Manilla overnamen van de moslims bouwden zij hun grote fort op de restanten van de Islamitische stad aan de monding van de rivier en noemden deze Intramuros – binnen de muren.

 

Vanaf hetzelfde jaar, 1571, begonnen de Spanjaarden binnen de gigantische hoge muren van deze binnenstad plannen te maken voor grote (koloniale) regeringsgebouwen, kerken, kloosters, grote huizen, pleinen, scholen en ziekenhuizen. 

 

De lokale bevolking werd in wijken buiten deze binnenstad geplaatst terwijl om de wijk een diepe gracht gegraven werd die alleen d.m.v. ophaalbruggen te bereiken was. Op z’n hoogtepunt was Intramuros een van de grootste defensieve stellingen in de Grote Oceaan – desalniettemin zouden Chinese piraten en Nederlandse troepen het bedreigen en proberen aan te vallen.    


Fort Santiago

Rond 1590 bouwde de Spanjaarden het fort Santiago (entree 75 peso) op de strategische plek in de hoek van Intramuros aan de monding van de rivier. Dit zou het pronkstuk zijn van de Spaanse overheersing van de Filipijnen – een stad in een stad in een stad.

 

In 1896 zou Filipijns Revolutionair Rizal hier z’n laatste dagen doorbrengen voordat hij als martelaar geëxecuteerd zou worden.

 

Tijdens de Japanse bezetting van de Filipijnen werd het fort gebruikt als gevangenis en de ondergrondse gewelven voor martelpraktijken. Het fort werd tijdens de Slag om zwaar beschadigd door Amerikaanse artillerievuur.  

 

Direct na de oorlog is het fort heropgebouwd en het doet tegenwoordig dienst uit als toeristische attractie. 

 

En dit geld ook voor grote andere delen van Intramuros – je kunt twee oude koloniale kerken bezoeken (Manilla kathedraal en San Augustin), een bezoek brengen aan het monument Memorare Manila wat de duizenden onschuldige burgers van Manilla eert die gevallen zijn in de grote slag in WWII, een wandeling maken over de originele buitenmuur van de wijk of gewoonweg kijken naar de gerenoveerde koloniale gebouwen in Intramuros. 


Intramuros-bicycle-busje-straatleven-Manilla-Filipijnen

Corregidor

Het eiland Corregidor, strategisch perfect gelegen in het midden aan het begin van de Baai van Manilla kwam in 1570 al in Spaanse handen. Legazpi had toestemming van de Spaanse troon om van Manilla de hoofdstad van de Filipijnen te maken. Corregidor werd gebruikt als uitvalsbasis voor de vloot van Legazpi.

 

Onder het Spaanse bewind werd het eiland gebruikt ter bescherming van de baai, als gevangenis en door de douane. 

 

In WWII werd het eiland, zwaar versterkt door de Amerikanen met batterijen zwaar onder vuur van de Japanners. Het zou het laatste verzet geven tot 1942 toen het tot 1945 in Japanse handen zou komen.

 

Duizenden zouden vanaf schiereiland Bataan de dodenmarsen volgen naar de kampen. In het laatste oorlogsjaar zouden de Japanners tot de laatste man vechten op het eiland en duizenden zouden zichzelf opblazen in de tunnels van het eiland.

 

Vandaag de dag kun je vele batterijen bezoeken, de ruïnes van barakken, gebouwen (bioscoop en ziekenhuis), huizen, een (oorlogs)museum en natuurlijk de beroemde tunnel waaruit de Amerikanen tot het laatst stand hielden.

Ø  Zie Corregidor

 

Andere bezienswaardigheden:

·         Een zonsondergangswandeling over de Roxas boulevard met wat kermisattracties.

·         Rizal park met de executie plek van o.a. Revolutionair Rizal; 

 

·         Een kijkje nemen in de upper-class wijk Makati. 


Memorare-Manila-gedenkteken-slag-Manilla-1945-Filipijnen

geschiedenis - manila


Manilla was aanvankelijk een klein vissersdorpje maar halverwege de zestiende eeuw kwam het gebied dat het huidige Manilla omvat onder gezag van drie Islamitische radjas. In 1570 werd Manilla door de expeditie onder leiding van Martin de Goiti veroverd door de Spanjaarden.

 

Een leger van 300 Spaanse soldaten was mede dankzij superieure technologie sterker dan de moslims.

 

Een jaar later nam Miguel López de Legazpi de stad definitief in bezit uit naam van de Spaanse kroon en sloot een vredesakkoord met de drie Radja's. Op de zuidoevers van de Pasig werd een ommuurde stad, genaamd Intramuros gebouwd, met de bedoeling de Spaanse kolonisten te beschermen.


Hoofdstad van het land

In 1595 werd Manilla door de Spanjaarden uitgeroepen tot de hoofdstad van de Filipijnen – de vlakke vruchtbare gronden rond de stad werden beter bevonden dan de huidige hoofdstad Cebu.

 

De stad werd het centrum van de trans-Pacifische handel. De Manillagaljoenen voeren beladen met zilver en andere edelmetalen van Acapulco naar Manilla, om daar specerijen, porselein, ivoor, zijde en andere waardevolle goederen uit Zuidoost-Azië te kopen bedoeld voor de Europese markt. De stad groeide uit tot de parel van de Oriënt – de hoofdstad van de Spaans kolonisatie in de Grote Oceaan met kobbe tegeltjes en smalle gezellige straatjes. 

 

In 1762 werd Manilla, tijdens de Zevenjarige Oorlog, veroverd door een Britse vloot onder leiding van luitenant-generaal William Draper. De stad werd slecht verdedigd en viel makkelijk in handen van de Engelsen. Manilla zou in handen van de Engelsen blijven tot 1764 toen de Spanjaarden de stad weer terugkregen aan het einde van de oorlog.


Jeepney-Manila-straatleven-vervoer-openbaar-Filipijnen

VS versus Spanje

Op 26 april 1898 verklaarde de Verenigde Staten de oorlog aan Spanje. In de daaropvolgende Spaans-Amerikaanse Oorlog vochten de VS met Spanje om de overgebleven Spaanse kolonies.

 

Op 1 mei 1898 werd een verouderde Spaanse vloot in de Slag in de Baai van Manilla in slechts enkele uren verslagen door de moderne vloot van de VS onder leiding van admiraal George Dewey. Op 12 juni 1898 riepen de Filipijnse opstandelingen tegen de Spanjaarden de onafhankelijkheid uit en werd “Emilio Aguinaldo” geïnstalleerd als president.

 

In juli verschansten de Spanjaarden, die door het Filipijnse leger werd belegerd, zich in Intramuros, de oude binnenstad van Manilla. Ze weigerden zich over te geven, omdat ze bevel gekregen hadden zich alleen aan de Amerikanen over te geven. 

 

Op 13 augustus 1898 vond de Amerikaanse aanval op Intramuros plaats. Hoewel de Filipijnse troepen meevochten in de Slag om Manilla werd het hen niet toegestaan de stad te betreden. Op 14 augustus 1898 capituleerden de Spanjaarden en installeerden de Amerikanen een voorlopige militaire regering.


Santiago-fort-Manilla-poort-Filipijnen

Filipijnen in Amerikaanse handen

In december 1898 werd bij de Vrede van Parijs bepaald dat de Filipijnen voortaan aan de Verenigde Staten toebehoorde. Op 4 februari 1899 vond op een brug in Manilla een incident plaats waarbij Amerikaanse soldaten enkele Filipijnse soldaten beschoten. Dit was de aanleiding voor het uitbreken van de Filipijns-Amerikaanse Oorlog.

 

In datzelfde jaar vond opnieuw een Slag om Manilla plaats, ditmaal tussen de Amerikaanse en Filipijnse troepen. De Amerikanen versloegen het Filipijnse leger en Manilla zou hierop tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Amerikaanse handen blijven. 

 

Tijdens WWII viel in 1941 Japan de Filipijnen aan. Om te voorkomen dat Manilla zou worden verwoest werd de stad door de Amerikanen tot open stad uitgeroepen, waarna de stad op op 2 januari 1942 door Japanse troepen werd ingenomen. Vier jaar later waren de rollen omgedraaid maar Japan weigerde de stad te verlaten.


Santiago-fort-Intramuros-Manilla-Filipijnen

Totale verwoesting

Tijdens de slag om Manilla werd de stad grotendeels verwoest en kwamen tienduizenden onschuldige burgers om het leven. Na de oorlog werd de grotendeels verwoeste stad weer opgebouwd. 

 

De naoorlogse jaren stonden in het teken van de heropbouw van de stad en de groei en uitbreiding van het stedelijke gebied. In 1975 werden Manilla en de omringende steden en gemeenten samengevoegd in een aparte regio Metro Manila, om een beter beheer van de snel groeiende regio mogelijk te maken. Manila werd de nieuwe hoofdstad van de Filipijnen, als opvolger van Quezon City.


>> Lees hier de gehele Filipijnse GESCHIEDENIS


Manilla-Graffiti-Filipijnen

manila - tips & advies (2014)


Het internationale vliegveld van Manilla heet Ninoy Aquino International Airport. Daarnaast zijn er losse vertrekterminals voor binnenlandse vluchten en voor vluchten van Philippine Airlines. De metro van Manilla is een grotendeels bovengronds spoornetwerk waarop lightrail- en metrotreinen dienst doen. Het net volgt dus globaal de grote verkeersaders, zonder kruispunten te delen met het wegverkeer. Het netwerk heeft drie lijnen met in totaal 43 stations en is wederom aan het uitbreiden. 

 

Busterminals zijn er te over alsmede bus organisaties. Er is een groep terminals rond de verkeersader Edza en eentje rond Cubua. Andere zitten verspreid door de metropool Manilla heen verspreid om het nog chaotischer te maken. 

 

Voor kortere afstanden gebruiken de mensen hier jeepney’s en is er een grote vloot taxi’s. Tenslotte zijn er duizenden tricycle’s voor de nog kleinere afstanden.  


Manilla (EDZA) – Baguio: er gaan verschillende bus ma van verschillende plekken – ik heb voor deze gekozen vanwege de bereikbaarheid en het aantal malen dat de ma. Naar deze bestemming ging. Victory Liner Inc (EDSA) Patay City, (tel:  833 5019). Er gaat een bus om 09:00 – 15:45 Manilla – Baguio 455 peso, seatnr 21 + “Malayan” verzekering

 

Manilla (ERMITA) - Batangas: als je naar de eilanden van Visayas wil gaan kun je Batangas gebruiken als loopplank. Er gaan een aantal busmaatschappijen vanaf terminal Ermita richting Batangas. Ik nam JAM en de rit duurde 2 uur; kosten 157 peso. 

 

Manilla (EDZA) – Ninoy Aquino International Airport: eerst zul je EDNA moeten (metrostation); daar zul je moeten zoeken naar het rood-witte gebouw (Sogo-hotel). Daarachter staat de airportshuttle bus (geen idee hoe vaak deze rijdt). Deze stopt alleen op terminal 3 waar shuttlebussen staan die elke terminal afgaan (eerst 4,1 en dan 2). Beiden kosten 20 p per stuk maar houdt rekening met vertraging m.b.t. het verkeer.  

 

Luchthavenbelasting is 550 peso.


Manilla-pretpark-reuzerad-palmboom-Filipijnen

  • Naam      : Makabata

Adres      : Leveriza straat 2218, Malate

Prijs         : 450 peso (slaapzaal gemengd 10 bedden)

Tel.          : +63 2254 0212

Website   : www.makabata.org

 

Inhoud:

Gelegen aan de zuidzuide van de wijk Malate ligt dit hotel verstopt tussen de overige vooral houten huizen in de Leveriza straat. Een levendige straat waar mensen op straat leven, stalletjes en kleine winkeltjes. Het is druk met jeepney’s en trycicles en je krijgt hier een portie real “Manilla” mee. Beneden is een kleine lobby waar ’s morgens het ontbijt wordt geserveerd – keuze uit 4 menu’s.

 

Jammer is dat je wel lang moet wachten op je eten en dat het een beetje ongezellig is beneden. Het personeel is vriendelijk maar soms ietwat onhandig. Service is er wel maar professionaliteit is ver te zoeken. Zeer teleurstellend is het advies en tips op het gebied van het reserveren van bustickets en tours. Er is nagenoeg niets terwijl in Manilla dit juist het allerbelangrijkste is. 


Groot gebouw

Er zijn vijf verdiepingen met kamers – ik sliep in de gemengde slaapzaal van 10 bedden (stapelbedden) drie nachten alleen en kreeg zelfs de sleutel mee. In de kamer zijn twee wc’s en een heerlijke hete douche aanwezig alleen lucht het niet genoeg. De bedden zijn prima maar het licht mag iets feller. Er hangen ventilatoren aan het plafond en wat staande die het koel houden. WIFI is door het gehele gebouw (goed) aanwezig. 

 

Je krijgt ook een handdoek en een gratis zeepje. Het is vijf minuten lopen naar metrostation Quirino en op 10 minuten lopen is een imens groot warenhuis met winkels en restaurants. Ook kun je lopend door de stadswijk Malate naar Intramuros en ook naar Roxas Blvd en de bootterminal voor Corregidor als je wilt. 


Manilla-straatleven-scooter-brommer-verkoop-stal-Filipijnen

zie ook:




meer links:


Jakarta

INDONESIE

Kota - tamam fatahillahplein met 't Batavia café (stadhuis) in de hoofdstad van Indonesië. 

Ho Chi Minh City

VIETNAM

Het voormalige Saigon is een typische Zuidoost-Azië chaotische metropool met talloze fiets-riksja's.