* Bijgewerkt t/m 2014 - wijzigingen voorbehouden.
De Filipijnen hebben een gewoonte om alles af te doen met een lach en een “c’est la vie” mentaliteit. Officieel heet deze manier van leven (of opvatten) “bahala na” en houdt in dat dat blijkbaar bij het leven hoort, accepteren en er beste van maken. Positief gezien kun je zeggen dat de Filippino’s dus een blij en vrolijk volk zijn dat positief in het leven staat. Negatief draagt het bij met het gegeven dat de archipel als “de zieke man van Azië” wordt gezien met een economie die al jaren neergaande is en de bevolking toeneemt. Dit laatste zou zich weer uiten in een soort van schaamte (“hiya”) want ze weten dondersgoed hoe corrupt het land is en hoe de andere “Aziatische tijgers” groeien en vooruitgaan.
Gezien de vele “snack” ketens, Amerikanisering in de politiek en Christelijkheid (i.p.v. Boeddhisme, Islam of Hindoeïsme) – m.a.w. buitenlandse invloeden blijft de Filipijnse cultuur uniek. Een goed voorbeeld hiervan is de "jeepney", een opgepoetst relikwie uit de Tweede Wereldoorlog dat tot in de verste uithoeken van het land dienst doet als openbaar vervoermiddel. Opgepimpt en wel en ondanks alle aantijgingen (het ding vervuilt als geen ander) is het een nationaal symbool geworden. Het andere unieke vervoermiddel is de “trycycle” – een omgebouwde motor met zijspan die eveneens dient als transportmiddel voor personen en goederen.
De familieband is op de Filippijnen belangrijker dan in westerse landen. Dit uit zich onder andere in het periodiek organiseren van familiereünies (welke soms ook bezocht worden door in andere continenten woonachtige familieleden) en in woordgebruik zoals ‘family-clan’. Wat sociale contacten in het algemeen betreft stelt men op de Filippijnen meer prijs op gemeenschapszin dan in het Westen, waar men vaker geneigd is zich individualistisch op te stellen. Peetouderschap is een traditie die in ere wordt gehouden en kan beschouwd worden als een manier om de familie in rituele zin uit te breiden.
Filippino’s houden hun nationale helden in ere. Jose Rizal is de meeste geëerde onder hen. Hij was een visionair, wiens geschriften zorgden voor een gevoel van nationale eenheid en bewustzijn.
De Filipijnen zijn ook bijgelovig; “Aswang” is een mythische vampier die ongeboren kinderen eet. Deze woont in de bossen nabij de steden en dorpen en geen mens durft deze in te gaan.
Wat betreft het uiten van emoties is men op de Filipijnen meestal behoedzamer en subtieler dan in westerse landen. Het maken van confronterende recht-toe-recht-aan-opmerkingen wordt liever gemeden en men dient daar als toerist rekening mee te houden. Dit heeft alles te maken met “hiyo” en zelfrespect. Open confrontatie wordt gemeden maar misschien wel daardoor kunnen vetes jarenlang standhouden en achter de schermen worden opgelost door (zwaar) geweld.
Belangrijke exportproducten zijn onder meer halfgeleiders, elektronica, transportapparatuur, kleding, koperproducten, petroleumproducten, kokosnoot(olie) en fruit (o.a. ananas). Daarnaast is het land een van de grootste exporteurs van goedkope arbeidskrachten ter wereld.
Tyfoons en stormen, WWII verleden, duiken, kolonisatie (Spaans later Amerikaans), “jeepney’s”, ontvoeringen, enige Christelijke (Katholieke) land in Z.O.A., hanengevechten, trycycles en prostitutie.
Ferdinand Marcos (dictator), Douglas MacArthur (Amerikaanse generaal), Ninoy Aquino (oppositieleider) en Jose Rizal (Revolutionair).
De Filipijnen zijn niet duur (net als de andere landen in Zuid-Oost-Azië) met een aantal verschillen. Houdt rekening met het feit dat de Filipijnen een eilandengroep is die soms ver uit elkaar liggen. Vliegen is natuurlijk een goede optie maar je bent niet de enige – m.a.w. in het hoogseizoen zijn de vluchten vaak volgeboekt (ook met lokale toeristen) ook omdat ze niet dagelijks gaan. OF ze zijn prijzig (150 euro voor een uur vliegen). Dit geld ook voor binnenkomst in de Filipijnen – daar waar Bangkok de grote (goedkope) “hub” is voor ZOA ligt Manila een heel stuk verder weg en je betaalt hier gewoonweg meer voor. Ook de boten gaan op sommige trajecten niet dagelijks maar zijn een stuk goedkoper. Toch kunnen deze lange reizen je budget behoorlijk aantasten. Ook accommodatie is duurder dan in bijvoorbeeld Thailand of Vietnam. De trycycle, jeepney of eten is daarentegen zo goedkoop als elders in Azië.
Schrap juni t/m september uit je reisagenda en je vermijdt op de Filipijnen zowel het regen- als het tyfoonseizoen. December t/m mei kun je makkelijk laten staan, want deze maanden brengen koele en droge dagen. Vermijd de Kerst en Nieuwjaar.
EUROPA:
Albanië * België * Bosnië-Herzegovina * Bulgarije * Denemarken * Duitsland * Engeland * Estland * Finland * Frankrijk * Griekenland * Hongarije * (Noord) Ierland * Italië * Kosovo * Kroatië * Letland * Litouwen * Luxemburg * Macedonië * Malta * Montenegro * NEDERLAND * Oekraïne * Oostenrijk * Polen * Portugal * Roemenië * Rusland * Schotland * Servië * Slovenië * Slowakije * Spanje * Tsjechië * Turkije * Zweden
NOORD EN CENTRAAL-AMERIKA:
Chili * Costa Rica * Cuba * Guatemala * Mexico * Nicaragua * Panama * Verenigde Staten
ZUID-AMERIKA:
Argentinië * Bolivia * Brazilië * Colombia * Ecuador * Peru
AFRIKA:
Botswana * Burkina Faso * Egypte * Ethiopië * Ghana * Kenia * Mali * Marokko * Namibië * Oeganda * Senegal * Tanzania * Tunesië * Zuid-Afrika
MIDDEN-OOSTEN:
Iran * Israël * Jordanië * V.A.E.
AZIE:
Armenië * Cambodja * China * Filipijnen * Georgië * India * Indonesië * Japan * Kirgizië * Laos * Maleisië * Mongolië * Myanmar * Nepal * Oezbekistan * Singapore * Sri Lanka * Thailand * Vietnam
OCEANIE:
Voor meer reisfoto's kijk op www.instagram.com/cheapskatetravel.nl:
© Cheapskatetravel.nl; 2018 (all rights reserved)