We rijden de havenstad Dover in. De stad Dover is van oudsher van maritiem belang geweest. Al voor de Romeinen (die de stad Dubris Portus noemden) was Dover een voor de hand liggende invalsplaats, omdat het op slechts 34 kilometer van de Franse kust ligt.
Tot 1923 was Dover een marinebasis; daarna werd de haven vooral aangewend voor civiele doeleinden.
Daarmee heeft de stad de belangrijkste haven voor het verkeer over het Kanaal wat hier het nauw van calais wordt genoemd. Dover is befaamd om de witte krijtrotsen van Dover (de white cliffs of Dover).
Ook is er een imposant kasteel (Dover Castle), met de resten van een Romeinse vuurtoren uit de 4e eeuw. Dover Castle is het grootste kasteel in Engeland en werd omschreven als de sleutel naar Engeland vanwege het strategisch belang van het kasteel. In WW2 was de stad het mikpunt van zware bombardementen.
We parkeren de auto halverwege de heuvel zetten waarop de grootste bezienswaardigheid van de stad gebouwd is. Het Dover kasteel. De rest lopen we en er wordt nadat we hebben afgerekend gewaarschuwd dat we moeten uitkijken voor de harde wind. Gewaarschuwd?
Dat is nog eens wat anders en we gaan zoals voorgesteld was eerst naar de toren van Henry II waar het vanmiddag weleens afgesloten zou kunnen worden vanwege diezelfde wind.
De toren is gebouwd in de 12e eeuw en is op sommige plekken zelfs 3 meter dik. In een van de grote kamers is een exhibitie over het leven van Henry II en wordt verteld hoe hij zijn koninkrijk opbouwde en zijn familie het erna verspeelde. We nemen een kijkje in de grote keuken en wat andere vertrekken voordat we de middeleeuwse tunnels ingaan.
Dit Middeleeuwse kasteel heeft heel wat doorstaan in z’n bestaan – aangevallen door de Fransen in 1295 en in 1642 een tijd lang bezet geweest.
Een steil looppad brengt ons naar beneden waar een aantal kanonnen gericht staan naar de kasteelgracht – deze mochten onder geen beding worden ingenomen. Het terrein is behoorlijk groot bijvoorbeeld met een Saksen kerk en we hebben een prachtig zicht op de stad die daar beneden ligt en zeer drukke passagiershaven van Dover. Natuurlijk staan hier ook wat ouderwetse kanonnen.
De Romeinen zagen overigens direct in Dover de strategische waarde om hier op de heuvels een fort te bouwen. Later bouwden de Noormannen exact op dezelfde plek een kasteel. Altijd zou het een militaire waarde houden, zelfs tot op de dag van vandaag.
Artikel Dover Castle geplaatst op Februari 2023:
Dover kasteel:
Waarschijnlijk stonden er in op de plaats waar het kasteel van Dover in de ijzertijd, maar misschien ook al eerder, fortificaties, aldus daterend van voor de Romeinse invasie van Engeland. Op deze plaats stond ooit een van de twee vuurtorens; een daarvan bestaat tegenwoordig nog steeds en de resten van de ander bevinden zich op de Western Heights, aan de andere kant van Dover.
Op deze plaats is een klassieke zogenaamde "bivakplaats" te vinden, waar de Normandiërs aan wal gingen. Na de slag bij Hastings (oktober 1066) marcheerden Willem de Veroveraar en zijn troepen naar Westminster Abbey via Dover, waar Willem de Veroveraar gekroond zou worden.
Hij marcheerde naar Dover, waarvan bekend was dat het door een grote legermacht bewaakt werd.
De bewoners echter hadden geen vertrouwen hierin en wilden direct capituleren. De Normandiër, die geld wilden hebben stichtten vuur in het kasteel en een groot deel ging in vlammen op. William betaalde vervolgens voor reparaties en nadat hij bezit van het kasteel had genomen werd er acht dagen besteed aan het bouwen van nieuwe fortificaties.
Tijdens de regeringsperiode van Hendrik II van Engeland kreeg het kasteel zijn uiteindelijk vorm. Tijdens de Engelse Burgeroorlog werd het kasteel gebruikt door de koning maar viel in andere handen door een politieke list, zonder dat er een schot gevuurd hoefde te worden, in 1642.
Aan het einde van de 18de eeuw, tijdens de napoleontische oorlogen, werd het kasteel geheel gemoderniseerd. Toen Dover een garnizoensstad werd werd het noodzakelijk barakken en opslagplaatsen voor de troepen te bouwen. Twiss maakte een ontwerp voor een barakkencomplex, dat ongeveer 15 meter in de klippen ingebouwd was; de eerste troepen namen aldaar hun intrede in 1803. Tijdens de Napoleontische oorlogen huisden de tunnels van het barakkencomplex soms meer dan 2.000 man en tot op de dag van vandaag is dit het grootste ondergrondse barakkencomplex ooit gebouwd.
Vlucht uit Frankrijk
Aan het einde van de Napoleontische oorlogen werd het complex deels omgevormd en gebruikt door de kustwacht om het smokkelen tegen te gaan. In 1826 werden de tunnels verlaten en pas toen WW2 in 1939 uitbrak werden de tunnels omgevormd tot schuilplaatsen en later gebruikt als militair commandocentrum en ondergronds ziekenhuis.
In mei 1940 gaf admiraal Bertram Ramsay bevel tot de evacuatie van Franse en Engelse soldaten uit Duinkerken vanuit zijn hoofdkwartier in de tunnels.
In 1941 werd er een telefoonverbinding aangelegd. Deze verbinding was bij voortduring in gebruik en er moest een nieuwe tunnel gegraven worden voor alle toebehoren. De marine maakte er gebruik van om met de schepen te communiceren en om te helpen bij het oppikken van neergeschoten piloten uit de Straat van Dover.
Nog weer later tijdens de Koude oorlog werd het plan bedacht de tunnels te gebruiken voor de huisvesting van leden van het parlement, in geval er een nucleaire aanval plaats zou vinden, maar dit plan was niet houdbaar omdat de kalk van de kliffen niet genoeg bescherming zou bieden tegen de straling.
Waar we echt naar uit hebben gekeken zijn de oorlogstunnels; helaas mogen we alleen met een toer mee. Omdat we nog te vroeg zijn gaan we eerst kijken naar de controle- en uitkijkpost die ook boven op de berg gebouwd zijn. De originele kaarten liggen er nog en het lijkt of je terug stapt in 1940!
Boven op het dak staat nog een luchtverdediging kanon. Hiervandaan werd ook in WWI de duikbootoorlog tegen de Duitsers gecoördineerd.
>> Lees hier over het ondergrondse Geallieerde hoofdkwartier tijdens WW2 in Valletta, Malta.
Dan is het tijd voor onze toer en wandelen we de 6 km tunnel in die bescherming bood tegen het Duitse geweld vanuit het Kanaal t.t.v WWII.
Foto’s mogen we niet nemen omdat gedeelten nog geheim zijn en volgens mij is het nog niet zo heel lang open gegaan voor het publiek.
De zijkanten zijn afgezet met een soort van aluminium en het voelt alsof je in een keet rondloopt. Er zijn ook foto’s en stukjes originele film op geprojecteerd om te laten zien hoe het er aan toen zijn gegaan. De tunnels werden ingericht als commandocentrum en militair hospitaal. Ook was er accommodatie voor ongeveer 2000 soldaten.
We lopen door hospitaal- en slaapzalen, eetgedeeltes en keuken, de telefoon- en communicatie operatiecentrum en controlekamers voor de kanonnen en andere wapens. Ook zien we de kamer (het commandocentrum) waar admiraal Ramsey op 26 Mei 1940 het wonder van Duinkerken klaarspeelde (operatie Dynamo) ; i.p.v. de 45.000 Britse soldaten die teruggehaald zouden kunnen worden, werden het er meer dan 330.000. Het hospitaal is gebouwd in de jaren 41 en 42.
De tunnels van de bunker
De originele tunnels 12 meter lager stammen uit de Napoleonaanse tijd en voor we het weten staan we bij de souvenirwinkel en is onze toer ten einde. Voordat we teruggaan kijken we nog even in de Romeinse vuurtoren - de pharos – die mogelijkerwijs het oudste bouwwerk van Engeland is – gebouwd in 50 v.C. door de Romeinen die boten de haven veilig in wilde manoeuvreren.
We rijden terug naar Folkstone waar we aan het begin van deze trip hebben geslapen en slaan onze tenten op. Gelukkig hebben we bier gehaald want daar heb ik nu wel trek in. We drinken wat, maken eten en voor we het weten is het donker en tijd om te gaan slapen. Mijn laatste nacht op het eiland.
Adres : Queen Elizabeth Road
Prijs : 11 pond
Website : www.english-heritage.org.uk
Inhoud:
Het Dover kasteel is eigenlijk een verzameling van geschiedenis onderdelen en de daarbij behorende musea die veelal in de echte ruimtes gebouwd zijn als waar het echte spektakel zich in af heeft gespeeld. Je kunt met dit kaartje namelijk het echte kasteel bezoeken, maar ook de musea van het Princess of Wales Royal Regiment & Queens Regiment Museum, de Secret War tunnels en het underground hospital.
Het kasteel alleen al bied je voldoende informatie om een middag te vullen – een geschiedenis die begint met de Romeinen rond onze jaartelling die via de Noormannen ons meeneemt naar de twee wereldoorlogen uit de 20e eeuw. Hier staat wellicht het oudste bouwwerk van het Verenigd Koninkrijk en je kunt genieten van het prachtige uitzicht over de witte krijtrotsen maar ook over de stad Dover en z’n drukke haven.
Je kunt een kijkje nemen in een bunker die de onderzeeër oorlog t.t.v. WWI in de gaten hield en waaruit operatie Dynamo (het wonder van Duinkerken) werd georganiseerd. In de tunnels van het geheime hoofdkwartier kun je echt zien hoe het leven er toe hier heeft uitgezien met een controlekamer, slaapzalen en natuurlijk alle originele kaarten en mappen.
Het hospitaal zet je aan het denken – hoe moet het hier zijn geweest in de donkere dagen van 1940 toen Engeland bedreigd werd en Spitfires en Duitse vliegtuigen over vlogen om het achterland te bombarderen.
Een gecombineerde ticket waarvan je zeker gebruik moet maken. Een mix van geschiedenislessen onontbeerlijk als je Engeland gaat bezoeken.
Audinghen
FRANKRIJK
Wat Dover was aan Geallieerde zijde was o.a. de megabunker in Audinghen aan nazi kant.
Balaclava
OEKRAINE (de Krim)
Je kunt nu een bezoek brengen aan de voormalige kernonderzeeër hide-out in de rotsen uitgehakt.
EUROPA:
Albanië * België * Bosnië-Herzegovina * Bulgarije * Denemarken * Duitsland * Engeland * Estland * Finland * Frankrijk * Griekenland * Hongarije * (Noord) Ierland * Italië * Kosovo * Kroatië * Letland * Litouwen * Luxemburg * Macedonië * Malta * Montenegro * NEDERLAND * Oekraïne * Oostenrijk * Polen * Portugal * Roemenië * Rusland * Schotland * Servië * Slovenië * Slowakije * Spanje * Tsjechië * Turkije * Zweden
NOORD EN CENTRAAL-AMERIKA:
Chili * Costa Rica * Cuba * Guatemala * Mexico * Nicaragua * Panama * Verenigde Staten
ZUID-AMERIKA:
Argentinië * Bolivia * Brazilië * Colombia * Ecuador * Peru
AFRIKA:
Botswana * Burkina Faso * Egypte * Ethiopië * Ghana * Kenia * Mali * Marokko * Namibië * Oeganda * Senegal * Tanzania * Tunesië * Zuid-Afrika
MIDDEN-OOSTEN:
Iran * Israël * Jordanië * V.A.E.
AZIE:
Armenië * Cambodja * China * Filipijnen * Georgië * India * Indonesië * Japan * Kirgizië * Laos * Maleisië * Mongolië * Myanmar * Nepal * Oezbekistan * Singapore * Sri Lanka * Thailand * Vietnam
OCEANIE:
Voor meer reisfoto's kijk op www.instagram.com/cheapskatetravel.nl:
© Cheapskatetravel.nl; 2018 (all rights reserved)