Cartagena heeft een 13 km ommuurde oude binnenstad die tot de mooiste ter wereld gerekend kan worden. Maar de stad is meer; het heeft officieel een inwoneraantal van een miljoen (werkelijk stukken hoger) en heeft een modern gedeelte met een skyline vergelijkbaar met Panama City of Miami waar de “wealth” en “famous” leven.
Daartussen zijn wijken waar je je beter als toerist niet kunt vertonen, waar drugs en prostitutie hoogtij vieren. Voor de toerist zijn de twee oude stadsgedeelten het hoogtepunt van hun reis in Colombia en is daarom niet te missen.
Straten met keitjes, kerken en prachtig fel gekleurde koloniale gebouwen met grote houten balkons die ver boven de straat uitkomen. Vele zijn gevuld met weelderige bougainvilles en palmen die het geheel een romantische sfeer meegeven zoals in het Midden Oosten.
De belangrijkheid van de stad wordt nog ‘ns onderstreept door het gigantische imponerende Spaanse koloniale fort San Felipe de Barajas wat hoog boven de oude stad uittorent op de naast gelegen heuvel.
De oude binnenstad:
Het historische centrum bestaat eigenlijk uit twee gedeelten die beiden omringd zijn door een nog bijna intacte stadsmuur inclusief grote kanonnen en uitkijktorens over het water en het land.
Beiden waren vroeger gescheiden door een waterpartij die vandaag de dag gedempt is en nieuwe stadswijk is verrezen.
In het centrum zijn verschillende stadspoorten, musea, romantische pleintjes, paleizen, kerken en andere belangrijke vooral administratieve gebouwen gevestigd die het belang van de stad aangeven. Al boven genoemde gebouwen zijn verbonden met nauwe straatjes gevuld met keitjes waar boven grote houten balkons hangen wat het geheel een mystieke sfeer geeft.
De belangrijke pleinen
Belangrijke pleinen zijn o.a. Plaza de los Coches waar ooit de grote slavenmarkt was en nu een populaire Cubaanse cantina is gevestigd die veel publiek trekt. De pittoreske Puerta del Reloj (klokkenpoort) is hier ook en is de belangrijkste poort tussen de twee oude stadsgedeelten.
Op Plaza de La Aduana werden parades georganiseerd en hier waren alle belangrijke administratieve gebouwen te vinden van de Spanjaarden. Andere pleinen zoals Plaza de Bolivar zijn een heerlijk toeven onder de vele bomen en genieten van een ijsje op een bankje en kijkend naar de verkopers, dansers en de prachtige koloniale gebouwen rondom.
Cartagena werd gesticht in 1533 door de Spanjaarden en groeide direct uit tot een belangrijke stad. In 1552 werd deze getroffen door een grote brand en de meeste huizen brandde af waarna werd besloten alleen nog niet-brandbare materialen zoals steen te gebruiken.
Niet snel daarna werd Cartagena de meest belangrijke handelspost voor de Spanjaarden in Zuid Amerika en de Caribische Zee.
Het was hier dat de vele geruilde en geroofde spullen uit Zuid Amerika werden opgeslagen totdat ze werden verscheept naar moederland Spanje. Deze buit trok ook veel piraten aan en de stad werd alleen al in de zestiende eeuw tot vijf maal aangevallen.
De belangrijkste of beruchtste daarvan was de aanval van Sir Francis Drake, de Engelse piraat die werd omgekocht om vooral de stad niet totaal te verwoesten.
Door al deze aanvallen werden de Spanjaarden gedwongen tot het bouwen van forten in en rondom de stad. Ondanks verwoede pogingen van de aanvallers lukte het niet meer de stad eronder te krijgen en bleef het groeien. Er werd zelfs een kanaal gegraven waardoor er een verbinding werd gemaakt met de Magdalena rivier wat tot nog meer handel leidde.
Totale bloei
De stad zou uitgroeien tot de belangrijkste stad buiten Spanje van de kolonisten en zou bepalend zijn in de geschiedenis van het nieuwe land Colombia. In 1810 besloot de stad zichzelf onafhankelijk te verklaren vanwege de Europese strubbelingen met Napoleon in Spanje en prompt volgden de andere belangrijke steden van Colombia.
Nadat Napoleon verslagen was volgde een vier maanden belegering van de stad door Spaanse troepen die hun koloniën veilig wilde stellen met vele duizenden doden tot gevolg. Pas in 1821 werd de stad vanuit zee ingenomen door de rebellen o.l.v. Bolivar.
Ook nu groeide de stad in belangrijkheid en trok vele immigranten uit de hele wereld aan waarvan hun afstammelingen nu vele winkels, restaurants en hotels runnen in en rondom de stad die tegenwoordig vooral heel veel toeristen trekt.
>> Lees hier de gehele GESCHIEDENIS van Colombia
Cartagena – Santa Marta: het busstation is zeer onhandig zo’n 7 km buiten het centrum gelegen (aan de rand van de stad) dus je moet eerst een lokale bus nemen (microbus). Je kunt opstappen voor de brug bij het grote Spaanse koloniale fort maar vraag wel even of hij naar de terminal gaat. De rit duurt zo’n 45 minuten en kost 1700 COL.
Toen ik aan kwam bij de kruising van de terminal werd er direct geroepen of ik naar Santa Marta wilde – de bus stond op de hoek al klaar. Ik had een AIRCO minibus die mij (na afdingen) voor 20.000 COL eerst naar Barranquila bracht. Daar moesten we helaas overstappen op een andere bus die pas een uur later vertrok. Normaliter is de rit zo’n 4 uur. Mijn rit was een uur langer door dit oponthoud.
Ook in Santa Marta werden we overigens niet op de terminal eruit gelaten maar ergens langs de weg waar geen stadsbussen (volgens ingewijden) naar het centrum gingen. We hebben een taxi gecharterd voor 7000 COL. Deze brengt je er in 15 minuten heen.
Adres : Av. Arevalo (net buiten de tweede stadsmuur op de heuvel)
Prijs : 17.000 (zonder koptelefoon)
Tijd : 08:00 – 18:00
Inhoud:
Het grootste en sterkste Spaanse koloniale fort ooit gebouwd in al hun koloniën! Al in 1631 werd er aanstalten gemaakt voor het maken van een fort maar dit was heel erg klein en stelde niet zoveel voor. Het echte werk begon in 1657 boven op de strategische heuvel en zo’n 130 jaar later werd het fort uitgebreid over de hele heuvel en werd het (zoals zo blijken) onneembaar ondanks enkele stormen.
Het strategische tunnelcomplex
De strategische punten van het fort werden door een tunnelcomplex met elkaar verbonden om mensen te evacueren en goederen te brengen in geval van nood. Ze werden zo gebouwd dat als de vijand een kik gaf in een van de tunnels zij hun schuilplaats vrijgaven; ook werd de onderlinge communicatie hierdoor zeer verbeterd. Het fort is van veraf te zien en is nog steeds overweldigend.
Sommige tunnels zijn verlicht en je kunt er een stukje in wandelen om een beeld te krijgen hoe het toentertijd was. Op zich geen verbluffende ervaring maar gezien de geschiedenis van de stad is dit eigenlijk een must – ook al is het eigenlijk het hoge entreebedrag niet waard.
Restaurant El Puente in de drukke budgethostelstraat Andres – hier kun je een heerlijke stoofschotel van b.v. kip krijgen voor minder dan 8.500 inclusief soep en een glas cola. Bij Donde Fidel op het Plaza de los Coches kun je genieten van heerlijke muziek en het langslopende publiek wat bestaat uit een mix van hoeren, rijke lui en van backpackers tot lokale Colombianen.
Je begeeft je binnen in een Cubaanse cantina. Wil je echt even weg zijn van alle toeristische rompslomp neem dan een biertje op het terras van cafe La Orchidea in de nieuwe stadswijk La Matuna onder de bomen en bestel een heerlijk verfrissend Alguila light biertje.
Adres : Calle El Guerrero 29-66 (Getsomani wijk)
Prijs : 22.000 (single)
Tel.nr. : 6642464
Inhoud:
Dit hotel of hostel ligt zeer centraal gelegen in de budgethostelwijk Getsomani in de drukke straat maar in het rustige gedeelte. Het heeft een patio maar is eigenlijk een beetje saai. Ook in de lobby staan geen stoelen of tafels en het lijkt erop alsof de eigenaren het wel prima vinden zo.
Er wordt geen extra aandacht besteed aan klanten en dat maakt het dat het zo rustig is (neem ik aan). Potentie heeft het hostel zeker want het is er schoon en het personeel vriendelijk. Boven is het rustig en er zijn twee grote douches voor de kamers zonder. Ik had een klein kamertje met een 1p bed en een ventilator. Er lopen soms wel grote kakkerlakken in het rond.
Cartagena is verschrikkelijk toeristisch en er lopen teveel verkopers, hoeren en andere lui op straat die coke of wat dan ook willen verkopen, maar dit is echt een must-see.
Wellicht de mooiste (Spaanse) koloniale stad ter wereld die bestaat uit twee oude gedeelten, beiden nog met bijna een intacte stadsmuur.
Olinda
BRAZILIE
Prachtige (oud-Nederlandse) koloniale architectuur waar de WIC tijdelijk oppermachtig was.
Granada
NICARAGUA
Qua architectuur de mooiste stad van Nicaragua; Granada met een keur aan prachtige gebouwen.
EUROPA:
Albanië * België * Bosnië-Herzegovina * Bulgarije * Denemarken * Duitsland * Engeland * Estland * Finland * Frankrijk * Griekenland * Hongarije * (Noord) Ierland * Italië * Kosovo * Kroatië * Letland * Litouwen * Luxemburg * Macedonië * Malta * Montenegro * NEDERLAND * Oekraïne * Oostenrijk * Polen * Portugal * Roemenië * Rusland * Schotland * Servië * Slovenië * Slowakije * Spanje * Tsjechië * Turkije * Zweden
NOORD EN CENTRAAL-AMERIKA:
Chili * Costa Rica * Cuba * Guatemala * Mexico * Nicaragua * Panama * Verenigde Staten
ZUID-AMERIKA:
Argentinië * Bolivia * Brazilië * Colombia * Ecuador * Peru
AFRIKA:
Botswana * Burkina Faso * Egypte * Ethiopië * Ghana * Kenia * Mali * Marokko * Namibië * Oeganda * Senegal * Tanzania * Tunesië * Zuid-Afrika
MIDDEN-OOSTEN:
Iran * Israël * Jordanië * V.A.E.
AZIE:
Armenië * Cambodja * China * Filipijnen * Georgië * India * Indonesië * Japan * Kirgizië * Laos * Maleisië * Mongolië * Myanmar * Nepal * Oezbekistan * Singapore * Sri Lanka * Thailand * Vietnam
OCEANIE:
Voor meer reisfoto's kijk op www.instagram.com/cheapskatetravel.nl:
© Cheapskatetravel.nl; 2018 (all rights reserved)