Luik is gelegen aan de Maas, ongeveer 30 km stroomopwaarts van Maastricht, is de grootste stad van Wallonië. De bijnaam van de stad is La Cité Ardente (De Vurige Stede). De stad werd eeuwenlang beheerst door bisschoppen en kende vele ups- en downs. Zoals veel oud-industrie-steden had Luik vanaf de jaren 70 te maken met lege fabriekshallen en terreinen.
De laatste decennia maakt de vervallen industrie ruimte voor nieuwe moderne initiatieven. Symbolen van de 'herboren' stad zijn het futuristische station Luik-Guillemins, het sterk uitgebreide museum Grand Curtius, de vernieuwde Luikse Opera en de schouwburg Théâtre de Liège. Ondanks de nieuwe opbouw heeft Luik nog steeds z’n ruwe kanten en het heeft tijd nodig om de stad te leren waarderen.
Binnenstad Luik:
Place de Lambert mag het centrum van het centrum genoemd worden. Geflankeerd door het gigantische maar niet echt flamboyante paleis van de voormalige prins-bisschoppen heeft het naastgelegen Place de Marche meer sfeer.
Smalle, hoge fel gekleurde koopmanshuizen met een grote fontein en bomen is dit straatje in trek bij groepen toeristen die de terrasjes hier opzoeken. Een van Luik’s opmerkelijkste bouwsels is de 5e-eeuwse citadel gelegen op de hoge rotsen rond de stad.
Op de rand staat een interessant oorlogsmonument en kun je genieten van het panorama van de stad onder je en de kronkelende Maas rivier.
Andere bezienswaardigheden:
>> Lees hier over Fort Fermont van de Maginot-linie.
Lange tijd werd aangenomen dat Luik pas in de 7e of 8e eeuw gesticht werd door de bisschoppen van Maastricht, maar de opgraving van een omvangrijke Romeinse villa op de place Saint-Lambert in het centrum van de stad, heeft aangetoond dat Luik al eerder een plaats van betekenis was.
Door o.a. giften van Karel de Grote kon de stad de Saint-Lambert kathedraal bouwen, toen de grootste van Noord-Europa. De eerste bloeiperiode van de stad begon eind 10e eeuw onder bisschop Notger. Door de bloei van de Luikse kapittelscholen stond de stad bekend als het Athene van het Noorden. In de 12e eeuw kwam de Maaslandse kunst tot bloei. Vele eeuwen lang, tot 1795, werd Luik geregeerd door de Luikse bisschoppen dat over een groot gebied in het huidige Oost-België regeerde.
Conflicten alom
De geschiedenis van Luik wordt gekenmerkt door talloze conflicten tussen het prinsbisdom en de buurlanden maar ook tussen de burgers van de stad, de bisschoppen en de adellijke families. De stad kreeg in de 11e eeuw stadsmuren om zich te beschermen en boven op een heuvel verrees een dwangburcht, die in de loop der eeuwen verschillende keren herbouwd is.
Toen de hertogen van Bourgondië – later de Habsburgse koningen van Spanje – allengs de hele Nederlanden onder hun gezag verenigden, bleef het prinsbisdom Luik als onafhankelijke staat daarbuiten. In het najaar van 1568 belegerde Willem van Oranje Luik drie dagen lang zonder succes; zijn troepen plunderden het Luikse platteland.
De 80-jarige oorlog
Tijdens de Tachtigjarige Oorlog trachtten de bisschoppen van Luik neutraal te blijven tussen de strijdende partijen. Luik had zich vanaf de 16e eeuw ontwikkeld tot een belangrijk centrum van metaalindustrie, met name van wapenindustrie en -handel. Een groot deel van de wapens waarmee in de Tachtigjarige Oorlog strijd werd geleverd, kwam uit Luik.
In 1887 werd begonnen met de aanleg van de forten rond Luik. De slag om Luik, de eerste veldslag van WW1, speelde zich van 5 tot en met 15 augustus 1914 af in de fortengordel rondom Luik. De stad lag op de Duitse aanvalsroute door België naar Frankrijk.
Weinigen verwachtten dat België tegenover de aanzienlijke Duitse militaire overmacht weerstand zou bieden en om die reden trok het taaie verzet van de Luikse forten wereldwijde aandacht. Het verzet van de Luikse forten vertraagde de Duitse opmars en beïnvloedde daardoor waarschijnlijk het verloop van de oorlog.
Het eerste luchtbombardement
Tijdens deze veldslag was Luik ook de eerste stad ter wereld die vanuit de lucht werd gebombardeerd (door een Duitse zeppelin). Na WW1 vatte de Belgische regering het plan op om een fort te bouwen om zo een bres in de verdediging te dichten tussen enerzijds het Albertkanaal en anderzijds de Maas en de Ardennen die als ondoordringbaar werden beschouwd.
Als locatie werd het strategisch gelegen Eben-Emael gekozen. Door geldgebrek was op deze plek nog geen fort gebouwd. Toen er tijdens het interbellum een nieuwe dreiging uit het oosten ontstond werden acht forten aan de oostzijde van Luik hersteld.
De fortengordel
Verder bouwde men vier nieuwe forten op een grotere afstand ten oosten van Luik: van zuid naar noord zijn dit Pépinster (Tancrémont), Battice, Aubin-Neufchâteau en Eben-Emael. De gigantische klus werd tussen 1932 en 1935 geklaard. Het fort, met een oppervlakte van 700 bij 900 meter, werd zo het centrale punt van de Belgische verdediging aan zijn oostgrens.
Het bewaakte drie bruggen over het Albertkanaal (de bruggen van Vroenhoven, Veldwezelt en Kanne) en bood kilometers vrij uitzicht op een gebied vlak bij de Nederlandse grens. Om deze reden rekende men het Fort Eben-Emael tot een sperfort. Ondanks dit werd het fort binnen 36 uur opgerold (d.m.v. nieuwe aanvalstechnieken en -wapens) en rolden opnieuw Duitse tanks België binnen.
De economische malaise van de periode na WW2 was het gevolg van het afgenomen belang van mijnbouw en staalindustrie, de verouderd fabrieken die niet konden concurreren met nieuwe industriegebieden. Het centrum van de stad, decennialang geplaagd door leegstand en mislukte megalomane projecten, is in de afgelopen jaren opgeknapt, waardoor de stad een toenemend aantal toeristen trekt.
>> Lees hier over de Duitse aanval in 1914.
Liège Airport is een luchthaven 10 km ten westen van de stad Luik. In België is het de grootste goederenluchthaven en de op twee na grootste passagiersluchthaven na Brussels Airport en Brussels South Charleroi Airport. Het grote moderne futuristische treinstation Guillemins mag tegenwoordig Luik CS genoemd worden.
Het kleine nietige treinstation Palais ligt daarentegen veel centraler voor toeristen gezien het naastgelegen centrum van de stad. De meeste bussen vertrekken vanaf de “Opera” bushaltes in het centrum van Luik.
Luik – Hoei (Huy): je kunt met de bus naar Hoei – nummer 85 maar ook met de trein. Deze vertrekt vanaf station Palais en doet er iets meer dan een half uur over. Kosten zijn 4,90 euro.
Adres : Rue Georges Simenon 2
Prijs : 28 euro (slaapzaal)
Tel.nr. : 04-344 5689
Website : www.laj.be
Inhoud:
Bij gebrek aan concurrentie in Luik kan dit hostel het belachelijk hoge bedrag voor een slaapzaal bed van 28 euro vragen – naar mijn weten het duurste hostel bed waar ik ooit in geslapen heb. Het was een 4 persoons slaapzaal bed met eigen wc en douche maar verre van goed.
Het lopende buffet inbegrepen in de prijs is goed en wordt in het ruime restaurant geserveerd maar de kale betonnen muren, de indeling en de bedden hadden voor deze prijs veel beter gemoeten net als de service en vriendelijkheid van de mensen achter de receptie.
Het hostel ligt ten zuidoosten van het centrum, op een redelijke wandeling daarvan.
Sport:
Luik is een van de belangrijke steden in het Belgische voetbal. Club Luik werd in 1896 de allereerste Belgische kampioen en zou in totaal vijf landstitels behalen. Een andere Luikse club, Standard Luik, behaalde later tien titels. Standard is nu een vaste waarde in Eerste Klasse; Club Luik is gezakt naar de lagere nationale reeksen.
De stad is start- en aankomstplaats van de wielerwedstrijd Luik-Bastenaken-Luik. De wedstrijd werd voor het eerst gereden in 1892, waarmee het de oudste wielerklassieker is.
Regelmatig fungeert Luik als finishplaats van de Tour de France, in 9 edities van de Tour. In 2012 vonden de proloog en de start van de eerste etappe er plaats.
>> Lees hier alles over de Tour de France
Den Bosch ('s Hertogenbosch)
NEDERLAND
De hoofdstad van Noord-Brabant heeft een historisch stadsgezicht met de kathedraal als middelpunt.
Aken
DUITSLAND
Aken staat alom bekend om z'n kathedraal met daarin het graf van Karel de Grote.
EUROPA:
Albanië * België * Bosnië-Herzegovina * Bulgarije * Denemarken * Duitsland * Engeland * Estland * Finland * Frankrijk * Griekenland * Hongarije * (Noord) Ierland * Italië * Kosovo * Kroatië * Letland * Litouwen * Luxemburg * Macedonië * Malta * Montenegro * NEDERLAND * Oekraïne * Oostenrijk * Polen * Portugal * Roemenië * Rusland * Schotland * Servië * Slovenië * Slowakije * Spanje * Tsjechië * Turkije * Zweden
NOORD EN CENTRAAL-AMERIKA:
Chili * Costa Rica * Cuba * Guatemala * Mexico * Nicaragua * Panama * Verenigde Staten
ZUID-AMERIKA:
Argentinië * Bolivia * Brazilië * Colombia * Ecuador * Peru
AFRIKA:
Botswana * Burkina Faso * Egypte * Ethiopië * Ghana * Kenia * Mali * Marokko * Namibië * Oeganda * Senegal * Tanzania * Tunesië * Zuid-Afrika
MIDDEN-OOSTEN:
Iran * Israël * Jordanië * V.A.E.
AZIE:
Armenië * Cambodja * China * Filipijnen * Georgië * India * Indonesië * Japan * Kirgizië * Laos * Maleisië * Mongolië * Myanmar * Nepal * Oezbekistan * Singapore * Sri Lanka * Thailand * Vietnam
OCEANIE:
Voor meer reisfoto's kijk op www.instagram.com/cheapskatetravel.nl:
© Cheapskatetravel.nl; 2018 (all rights reserved)